Skip to content Skip to navigation

Ronald van Wijk en Eefko Aukes

‘Hier gebeurt het allemaal’

De collega’s van de afdeling Onderhoud Distributie zorgen dat het gezuiverde drinkwater van de verschillende productielocaties via de waterleiding bij de klant terecht komt. In weer en wind onderhouden zij ons waternet. Jaarlijks repareren zij zo’n 1.000 breuken en vervangen ze watermeters en hoofdkranen. Hoe anders is het onderhoud anno 2019 dan 140 jaar geleden? En went het ooit om bij een paar graden onder nul of bij regen met je poten in de klei te staan?

Waterdragers
‘Totaal 5115 kilometer aan buizen, wordt door de afdeling Onderhoud Distributie onderhouden’; vertelt Eefko Aukes. ‘Dat is te vergelijken met de afstand van Groningen naar Dubai. Enerzijds bestaat ons werk uit het schoonhouden van de leidingen. Anderzijds repareren we die als er een breuk in zit. Afgelopen jaar repareerden we mede door de droge zomer 1.100 breuken. 300 meer dat het jaar daarvoor.’

Eefko: ‘Dat schoonmaken doen we trouwens door het leidingnet te spoelen, ook wel spuien genoemd. Zo zorgen we ervoor dat de klant 24 uur per dag, 7 dagen in de week fris water krijgt. Niet voor niets noemt men ons wel de waterdragers van dit bedrijf.’

‘Naast het onderhoud aan de waterleiding testen we afsluiters’, gaat Ronald verder. ‘Een afsluiter kun je vergelijken met een kraan waarmee we delen van ons leidingnet open of dicht zetten. Of wat dacht je van de 18.000 brandkranen. Leveren deze wel voldoende water?’

Vroeger en nu
Het grote verschil zit hem in het graven. Tegenwoordig gaat bijna alles machinaal. Maar wist je dat ruim 3.000 kilometer van ons leidingnet met de hand is gegraven? Toen had je grondwerkers die de hele dag niets anders deden dan graven. Die stonden echt in weer en wind met hun poten in de klei. ‘En geloof me, zegt Eefko, kou voelt – ook als je veel buiten werkt – gewoon koud(!) En regen wordt niet minder vervelend als je er dag in, dag uit in staat. Maar je hebt geen keus: het is werken of vertrekken.’

‘Een ander verschil’, gaat Ronald verder, ‘is de digitalisering. Vanuit huis bekijk ik via mijn Ipad het werk voor die dag en ga rechtstreeks naar de klus.’ ‘Vroeger, vertelt Eefko, ‘kwam iedereen eerst naar kantoor en deed je eerst een bakkie. Je was meer betrokken bij elkaars werk. Nu weet je niet waar je collega’s aan de slag zijn. Daar staat tegenover dat we veel voordeel hebben van de digitale tekeningen van onze waterleidingen. Voorheen had je een kist met tekeningen van een bepaald deel van de provincie. Onhandige, grote en kwetsbare dingen. Nu kun je via je Ipad alle leidingen in de provincie raadplegen. Wel zo handig!’

Ronald: ‘Een ander voordeel van dit digitale tijdperk zijn al die handige appjes voor op je telefoon of Ipad. Zo liep is onlangs tegen de Zello App aan. Een applicatie waarmee je een portofoonfunctie op je telefoon installeert. Vandaag de dag gebruiken we deze bij spuiwerkzaamheden: spoelen van het net. Ideaal omdat we in tegenstelling tot standaard portofoon verder dan drie kilometer met elkaar kunnen communiceren en zonder dat het kraakt!’

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief. U kunt zich ook aanmelden via Mijn waterbedrijf.