Hoeveel water moet je per dag drinken? Hoe zit het nu echt?

10-10-2016

water-per-dag

Af en toe laait de discussie weer op, wat is nou de aanbevolen hoeveelheid vocht dat je per dag moet drinken? We vroegen het aan woordvoerder Roy van der Ploeg van het Voedingscentrum. Zij staan bekend als producent van de ‘Schijf van Vijf’, de leidraad voor gezond eten. Dit voorjaar presenteerden zij weer een nieuwe Schijf.

Hoeveel vocht moet iemand nou innemen per dag?
“Ons advies is om 1,5 tot 2 liter vocht per dag in te nemen. Het liefst door kraanwater, koffie of thee zonder suiker. Er zit ook veel vocht in groente en fruit, maar dat komt bovenop die hoeveelheid.”

Geldt er een voorkeur voor koffie, thee of kraanwater?
“Nee, niet per sé. Kraanwater is natuurlijk wel een prima keuze. Het bevat 0,0 calorieën en is een belangrijk wapen tegen overgewicht, waar steeds meer mensen mee kampen. En het is een goede dorstlesser. Ook zwarte en groene thee verdienen een speciale aanbeveling. Het is bewezen dat deze dranken de bloeddruk verlagen en ze verkleinen het risico op een beroerte.”

Nu is er ook kritiek op dit advies. Mensen zouden meer moeten luisteren naar hun dorstgevoel moeten luisteren en dan pas in actie komen. Hoe zit dat?
“Daar zijn wij het niet mee eens. Door zweten en plassen verlies je vocht en dat moet weer worden aangevuld. Als je gedurende de hele dag regelmatig drinkt, dan houd je je vochtbalans goed op peil. Daarnaast houdt het je lichaamstemperatuur op peil en voert het afvalstoffen af. En niet bij iedereen is het dorstgevoel goed ontwikkeld.”

Waar baseren jullie al deze adviezen op?
“De Schijf van Vijf bestaat al sinds 1953. Wij vertalen de richtlijnen van de Gezondheidsraad en de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie. En daarnaast baseren we ons op talloze nationale en internationale wetenschappelijke onderzoeken. Die ontwikkelt zich nog steeds. Deze voortschrijdende inzichten zijn ook de reden waarom we vruchtensappen nu niet meer hebben opgenomen in de nieuwe schijf. Het verzadigt niet en bevat wel veel suikers. Kraanwater, koffie en thee leveren een bewezen positievere bijdrage. Fruit is natuurlijk wel belangrijk, maar eet het dan het liefst in de originele vorm.”

Wat gebeurt er allemaal als ik me niet aan de 1,5 á 2 liter per dag houd?
“Als je er een dag niet aan houdt is er geen man overboord natuurlijk. Belangrijkste is dat je zelf probeert goed je vochtbalans op peil te houden en uitdroging voorkomt. Daarom ons advies om voldoende vocht te drinken en gevarieerd te eten en te drinken volgens de Schijf van Vijf. Dan blijf je makkelijker op gewicht en vergroot je de kans op een gezonde oude dag.”

Wil je meer informatie over de Schijf van Vijf? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum.