Waterlevering vanwege ijzel via eigen noodstroomvoorziening

11-01-2016

De ijzel van vorige week bleek een mooie testcase voor ons, verklaarde Eveline Corbeel afgelopen vrijdag voor Radio Noord: ‘Alle pompen draaiden sinds maandagochtend vier dagen lang non-stop op noodstroom.’

Alarm
De dienstdoende operator merkte in de nacht van zondag op maandag dat er wat mis was. De ijzel en de wind zorgden ervoor dat hoogspanningsleidingen gingen ‘lijndansen’. Daardoor ontstonden dips en pieken in de elektriciteitsvoorziening. Dat was ook te merken in de regelkamer van het waterbedrijf.

‘Overal ging het alarm af’, vertelt woordvoerder Eveline Corbeel. ‘Door de piekspanningen raakten de systemen in de war. De operator had er zijn handen vol aan.’ Het waterbedrijf heeft winpunten in Sellingen, De Groeve, Onnen, De Punt en Nietap. Plus een distributiepompstation in Appingedam. ‘Als dat pompstation was uitgevallen, dan zou Noord-Groningen zonder water hebben gezeten’, zegt Corbeel. ‘De alarmsignalen bleken niet op afstand uit te schakelen. De operator moest dus zelf naar de waterwinstations om dat handmatig te doen’. Deze gang was zaken was aanleiding om maandagochtend volledig op noodstroom over te gaan. Corbeel: ‘We zijn daarop voorbereid. We hebben voldoende noodaggregaten in huis. Die kunnen met één knop worden ingeschakeld.’

Wettelijke verplichting
‘Wettelijk zijn we verplicht bij calamiteiten maximaal tien dagen lang de watervoorziening in gang te houden. Sinds vrijdagochtend draaien we weer op gewone stroom. We hebben dus vier dagen achter elkaar op noodstroom gedraaid. En dat is voor het eerst dat we dat zo lang hebben gedaan’, besluit Corbeel.

Interview met Eveline Corbeel op Radio Noord
Wil je het interview terugluisteren? Klik hier voor het radio-interview >>