Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Is jouw organisatie voorbereid als er tijdelijk geen drinkwater is?

Schoon en betrouwbaar drinkwater. Je staat er vaak niet bij stil, tot het er ineens niet meer is. En juist dan moet jouw organisatie blijven draaien. Of je nu (acute) zorgt verleent of kwetsbare mensen begeleidt: drinkwater is essentieel.

Daarom is het belangrijk dat jouw organisatie voorbereid is op de situatie dat er tijdelijk geen (schoon) drinkwater uit de kraan komt. 

Wat is er aan de hand als er geen water uit de kraan komt?

Waterbedrijf Groningen zorgt voor betrouwbaar en schoon drinkwater. Overal. Altijd. Maar soms gebeurt er iets waardoor er plotseling geen drinkwater uit de kraan komt. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals: 

  • Een kapotte waterleiding.
  • Extreme weersomstandigheden of overstromingen.
  • Cyberaanvallen, terroristische acties of andere incidenten.

In zo’n situatie doen wij er alles aan om het probleem snel op te lossen.

Op onze storingspagina communiceren we actief over geplande en onverwachte storingswerkzaamheden. Maatschappelijke organisaties in het getroffen gebied ontvangen daarnaast persoonlijk bericht van ons. 

Wie is waarvoor verantwoordelijk?

Waterbedrijf Groningen is verantwoordelijk voor de levering van drinkwater. Onze wachtdienst staat 24/7 paraat om eventuele storingen snel te verhelpen. In de meeste gevallen lukt dit binnen 24 uur. Tot die tijd moet iedereen in het getroffen gebied zich zelf kunnen redden met een eigen voorraad drinkwater.

In het uitzonderlijke geval dat het niet lukt om het probleem binnen één etmaal op te lossen, wordt pas 24 uur na constatering van het leveringsprobleem nooddrinkwater verstrekt. Hierbij gelden de volgende regels, die zijn vastgelegd in de Drinkwaterwet.

  • Het nooddrinkwater is alleen bedoeld voor inwoners in het getroffen gebied. Er is dus geen specifieke service voor maatschappelijke instellingen en bedrijven.
  • De gemeente wijst in dat geval, dus pas na 24 uur, een plek aan waar het nooddrinkwater zal worden verstrekt.
  • Waterbedrijf Groningen draagt zorg voor de levering van zuiver en voldoende nooddrinkwater op de aangewezen plek.
  • Inwoners kunnen hier drie liter drinkwater per persoon per dag ophalen. Zij kunnen hiervoor zelf flessen meenemen, maar bij het uitgiftepunt zijn ook (gratis) waterzakken beschikbaar die gevuld kunnen worden.
  • Hoewel het drinkwater zuiver is en dezelfde kwaliteit heeft als het drinkwater uit de kraan, kunnen bij het vullen in flessen of waterzakken verontreinigingen ontstaan. Daarom is het advies om het nooddrinkwater uit voorzorg drie minuten te koken.

Wat betekent dit voor maatschappelijke organisaties?

Voor organisaties die intramurale zorg, (woon)begeleiding, opvang of bewaring bieden betekent dit dat zij te allen tijde zelf verantwoordelijk zijn voor het verstrekken van drinkwater aan hun cliënten, patiënten en/of bewoners. Deze instellingen hebben volgens de regels van de Drinkwaterwet geen recht op nooddrinkwater, ook niet na 24 uur.

Daarom adviseren wij maatschappelijke organisaties in ons leveringsgebied om zich voor te bereiden op eventuele calamiteiten in de drinkwatervoorziening.

Nooddrinkwater voor cliënten, patiënten en bewoners
In het uitzonderlijke geval dat nooddrinkwater wordt verstrekt op een door de gemeente aangewezen plek, kunnen maatschappelijke organisaties wel voor hun cliënten, patiënten en bewoners drie liter nooddrinkwater ophalen bij het uitgiftepunt. Maar zij moeten dit ophalen van drinkwater zelf organiseren.

Verder is het goed om te realiseren dat nooddrinkwater niet bedoeld is voor medewerkers van een organisatie. Hiervoor is de werkgever verantwoordelijk.

Veiligheidsregio en GRIP
Wanneer sprake is van een groot gebied dat is getroffen door een drinkwaterverstoring, kan de Veiligheidsregio besluiten om naar een GRIP-situatie op te schalen. Op dat moment heeft de Veiligheidsregio de regie over de verdeling van het nooddrinkwater. Dit kan voor inwoners betekenen dat er minder nooddrinkwater beschikbaar wordt gesteld. Het is goed om ook hier rekening mee te houden.

In alle gevallen is het dus belangrijk dat maatschappelijke instellingen zich goed voorbereiden op een calamiteit in de drinkwaterlevering. Daarom geven we onderstaand een aantal tips.

“Door nu goede voorbereidingen te treffen vergroot je de zelfredzaamheid van jouw organisatie ”

Geef drinkwater prioriteit in je bedrijfsnoodplan

Behandel drinkwater net zo serieus als stroomstoringen of brand. Stel scenario’s op en leg protocollen vast. Heeft jouw organisatie nog geen bedrijfsnoodplan? Informeer naar een standaard bedrijfsnoodplan bij je branchevereniging. Of neem een adviesbureau met kennis van (drink)water in de arm.

Maak een risicoanalyse en werk scenario's uit

In welke situaties rondom water ontstaat welk probleem binnen jouw organisatie? Welke maatregelen kun je dan treffen? Denk aan een noodvoorraad drink- of mineraalwater, het afschalen van het watergebruik, het weren van bezoekers en het gebruiken van ander water (regenwater bijvoorbeeld) voor het doorspoelen van toiletten.

Leg een drinkwatervoorraad aan

Zorg voor minimaal 3 liter drinkwater per persoon per dag. Ga minimaal uit van één dag maar wees ervan bewust dat bij grotere calamiteiten en opschaling van het GRIP-niveau de Veiligheidsregio de regie over de verdeling van het drinkwater overneemt. In dit uitzonderlijke geval zou het kunnen zijn dat voor inwoners (en dus ook cliënten, patiënten of bewoners van zorgorganisaties) minder nooddrinkwater beschikbaar is. Het is dan ook raadzaam om voor meer dan één dag een voorraad aan te houden.

Vergeet verder niet ook een voorraad aan te leggen voor het gemiddeld aantal medewerkers dat dagelijks op de betreffende locatie(s) aan het werk is.

Bewaar dit water op een koele, donkere plek en ververs het jaarlijks.

Organiseer de communicatie binnen de organisatie

Informeer medewerkers over het handelingsprotocol bij een drinkwateronderbreking en wijs één of meerdere aanspreekpunten aan.

Houd hygiëne in stand

Ook zonder drinkwater is goede hygiëne belangrijk. Veel zorginstellingen gebruiken al alternatieven zoals vochtige wegwerpwashandjes en uiteraard handgel.

Oefening baart (water)kunst

Organiseer een ‘droogloop’ met je team. Simuleer een (halve) werkdag zonder water om knelpunten te identificeren en processen te optimaliseren. Wat mis je? Wat werkt goed? Waar is nog verbetering nodig?

Plan een periodieke watercheck

Voer maandelijks, bijvoorbeeld elke derde woensdag, een controle uit op waterreservoirs, ververs voorraden en verspreid herinneringen binnen de organisatie.