Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Zakelijke Waterwinnaar

Van der Valk

We willen het goede voorbeeld geven, zonder dat het ten koste gaat van de gast

Bij Van der Valk Hotel Groningen-Hoogkerk staat gastvrijheid voorop. Maar duurzaamheid is minstens zo belangrijk. “We willen het goede voorbeeld geven, zonder dat het ten koste gaat van de ervaring van de gast” vertelt General Manager Stijn Langebeek. En dat lukt: het hotel laat zien dat bewust omgaan met water prima samengaat met comfort. 

Veel beekjes maken een groot water 

In een hotel met 125 kamers, een restaurant en vergaderruimtes wordt op veel plekken water gebruikt. Denk aan douches, toiletten, keuken en schoonmaak. Er is niet één grote verbruiker, maar juist veel kleine waterpunten die samen optellen. Daarom kijkt het hotel kritisch naar elk detail. 

Zo zijn alle douches en kranen waterbesparend. “Bij de douches begonnen we ooit met 12 liter per minuut. Nu zitten we op 8 à 9 liter. Dat is zuinig, maar nog steeds comfortabel voor onze gasten.” In de openbare ruimtes zijn alle kranen voorzien van sensoren, zodat ze niet onnodig blijven stromen. 

”Dat is zuinig, maar nog steeds comfortabel voor onze gasten” 

Ook in de keuken wordt doorgaans veel water gebruikt. In veel hotelkeukens wordt gebruikt gemaakt van osmosewater voor het vlekvrij spoelen van glazen en bestek. Dat is extra schoon water, maar het kost vier keer zoveel drinkwater om het te maken. Daarom besloot het hotel de grote vaatwassers niet langer op osmosewater te laten draaien. “Dat scheelt enorm in verbruik, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit. Het bestek poleren we daarna toch nog”.  

Bewustwording op de werkvloer 

Naast technische maatregelen zet het hotel sterk in op bewustwording onder medewerkers. Zo hangt op het personeelstoilet een ludieke poster over het verschil tussen de grote en kleine spoelknop van het toilet. “Er werken hier veel studenten, dus we maken het tastbaar. Een grote spoelbeurt kost een hele pitcher meer aan drinkwater, ten opzichte van de kleine knop. Dat blijft hangen.” 

“Een grote spoelbeurt kost een hele pitcher meer aan drinkwater” 

Ook in de communicatie richting gasten wordt bewustwording meegenomen. Denk aan het hergebruik van handdoeken of het overslaan van de schoonmaak. Gasten die hun kamer niet extra laten schoonmaken, krijgen een gratis drankje als bedankje. 

Volgende stap: regenwater benutten 

Het ambitieuze hotel denkt momenteel na over het opvangen en hergebruiken van regenwater, bijvoorbeeld voor het bewateren van planten of het vullen van schoonmaakmachines. “We hebben een groot dak, dus er komt veel water naar beneden. Het zou mooi zijn als we dat kunnen gebruiken in plaats van kraanwater.” 

Met alle maatregelen en plannen ligt het hotel goed op koers om in 2035 20% minder drinkwater te gebruiken. “We doen dit niet alleen voor nu, maar ook voor de volgende generaties. Als familiebedrijf denken we altijd aan de lange termijn.” 

Word ook Waterwinnaar 

Hoe bespaar jij water in jouw bedrijf? Laat het ons weten! We zijn benieuwd naar jouw tip of verhaal. Van start met water besparen? Neem contact met ons op voor een kop koffie!  

Samen zorgen we voor voldoende drinkwater in Groningen.