Je betaalt misschien te veel
Je krijgt misschien geld van ons terug. Omdat we je watermeterstand niet hebben ontvangen, moesten we deze schatten. Stuur ons een foto van je watermeter met de meterstand. Je betaalt dan alleen voor het water dat je daadwerkelijk hebt gebruikt
Stuur ons een foto van je watermeter
Veelgestelde vragen
Als jij je meterstand jaarlijks doorgeeft heb je een goed inzicht in je verbruik. Dit zorgt ervoor dat je eventuele onzichtbare lekkages snel opmerkt. Bij een lekkage kan best veel water weglopen, en dit kan voor hoge kosten zorgen.
Ook kunnen wij je voorschot baseren op een jouw verbruik, wat veel geld kan besparen. Als je geen meterstand doorgeeft maken wij een schatting op basis van je eerdere verbruik. Mocht er wat veranderen in je situatie dan kan het zijn dat wij je te laag of te hoog in schatten. Mogelijk ontvang je dan een hoge narekening of krijg je geld terug.
Verder kun je, als je inzicht hebt in je verbruik, ook slimmer omgaan met waterbesparing. Een goed inzicht in je verbruik is de basis voor het weten waarop je water kunt besparen.
Mogelijk betaal je te veel of te weinig aan voorschotten. Betaal jij nu te veel, dan krijg je mogelijk geld terug. Betaal jij nu te weinig, dan krijg je mogelijk een hoge rekening. Voorkom dus dat je nu te veel betaalt, of in de toekomst een hoge rekening krijgt door je meterstand door te geven.
De watermeterstand is meermaals geschat als wij al een paar jaar achter elkaar geen reactie hebben gekregen op het meteropname verzoek in december. Wij schatten dan jouw meterstand, omdat wij een stand nodig hebben om de jaarafrekening op te stellen. Het schatten doen we op basis van je eerdere verbruik. Mogelijk is er tussentijds wat veranderd waardoor je nu te veel of te weinig betaalt.
De watermeter moet altijd toegankelijk zijn. Mocht er wat overheen gebouwd zijn, dan is het je eigen verantwoordelijkheid om de watermeter weer vrij te maken. Wij doen aan periodieke vervanging van de watermeters, op dat moment moeten wij bij de watermeter kunnen komen. Watermeters zijn namelijk 10 tot 15 jaar goed, daarna is de kans op defecten hoger. Ook moet je eens in de zoveel tijd je meterstand opnemen, om bijvoorbeeld uit te sluiten dat je een onzichtbare lekkage hebt.
Nee, er zijn op dit moment geen slimme meters beschikbaar bij Waterbedrijf Groningen.
Vraag altijd eerst iemand in je omgeving om je te helpen. Mocht dit niet in december lukken, vraag het dan eerder of later in het jaar. Wij verwerken dan alsnog de meterstand die je aan ons doorgeeft. Als je echt niet bij de watermeter kan komen door een lichamelijke beperking en je hebt niemand in je omgeving die je kan helpen, neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan samen met jou kijken naar een mogelijkheid om toch de meterstand op te nemen.
Een object bovenop de watermeter is geen reden om de meterstand niet op te nemen. Daarom vragen wij je om dit object in ieder geval één keer per jaar van de watermeter af te halen. De kans op onzichtbare lekkages is altijd aanwezig. En door je meterstand aan ons door te geven voorkom je dat je te veel betaalt of later bij moet betalen.