Navigatie overslaan

Jaarverslag 2020 door aandeelhouders vastgesteld

Donderdag 1 juli 2021 hebben de aandeelhouders van Waterbedrijf Groningen het Jaarverslag 2020 vastgesteld.

Water voor nu en later

Vandaag, donderdag 1 juli 2021, hebben de aandeelhouders van Waterbedrijf Groningen het Jaarverslag 2020 vastgesteld. Onder de titel ‘water voor nu en later’ laten we graag zien wat we in 2020 in samenwerking met velen hebben gedaan en bereikt én waar onze uitdagingen voor de toekomst liggen.

2020. Een jaar om nooit te vergeten. Een jaar waarin de wereld op zijn kop stond als gevolg van een pandemie. Ook bij Waterbedrijf Groningen. Maar ondanks alle beperkingen gingen bijna alle werkzaamheden uiteindelijk door. Met inachtneming van de maatregelen uiteraard, en nooit zonder toestemming van onze klant. We bleven onze processen waar nodig verbeteren, er was ruim aandacht voor duurzame initiatieven, en ook onze deelnemingen North Water, Warmtestad en WLN bleven actief. In dit jaarverslag leest u daar diverse voorbeelden van.

Watertransitie

Net als in 2019 hebben we het afgelopen jaar bij diverse partijen onze zorgen geuit om de beschikbaarheid van voldoende en kwalitatief goed drinkwater voor de lange termijn. Deze staat namelijk onder druk. We gebruiken met z’n allen steeds meer water én hebben daarnaast door de klimaatverandering te maken met steeds drogere en warmere zomers als gevolg. Water is een eerste levensbehoefte en bovendien een belangrijke voorwaarde voor de groei en economische ontwikkeling in Groningen.

Om te kunnen garanderen dat we ook in de toekomst voldoende kwalitatief hoogwaardig (drink)water hebben, moeten we blijvend in actie komen. Daarbij moeten we oplossingen bedenken hoe we water kunnen besparen en hoe we water op kunnen slaan voor drogere periodes. Belangrijk is om ook samen met de industrie te kijken naar alternatieve waterbronnen. Maar ook aan onze inwoners vragen we, zowel aan de huishoudelijke als aan zakelijke klanten, om rond het vanzelfsprekende watergebruik ander gedrag te omarmen, gedrag gebaseerd op bewustzijn rond watergebruik- en verbruik. Wat ons betreft zijn vanaf nu de leidende principes: watergebruik reduceren, hergebruiken en aanvullen!

Lees hier het Jaarverslag 2020