Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Plaatsing kelders in leidingnet zorgt voor meer waterdruk in Noordwest-Groningen

De kelders die nu geplaatst zijn in het leidingnet zorgen ervoor dat er water in de regio kan worden opgeslagen, terwijl we ook water leveren.

In het leidingnet van Baflo, Zuurdijk en Warffum zijn in de afgelopen maanden drie kelders geplaatst. Het plaatsen van de kelders zorgt ervoor dat we het water makkelijker kunnen vasthouden en daarmee de waterdruk in de regio in de toekomst beter kunnen controleren.

Ons leveringsgebied is vanuit onze historie verdeeld over twee delen: Stad en Ommeland. Het water dat naar de stad gaat komt van de drinkwaterzuivering De Punt. De andere waterzuiveringslocaties Nietap, Onnen, De Groeve en Sellingen leveren het water aan de rest van de provincie. Daarbij maken we ook nog gebruik van distributiepompstations om water onder voldoende druk te kunnen leveren. Het leveren van water vanuit onze locatie Eenrum gaf in deze regio soms drukproblemen, zeker ten tijde van aanhoudende warmte en een continue piek in de watervraag. Om goed in te kunnen blijven spelen op huidige uitdagingen, zoals klimaatverandering en de stijgende watervraag streeft Waterbedrijf Groningen naar meer balans in het leidingnet. Zodat we altijd voldoende water onder voldoende druk kunnen blijven leveren.  

Slim waternetwerk

De kelders die nu geplaatst zijn in het leidingnet zorgen ervoor dat er water in de regio kan worden opgeslagen, terwijl we ook water leveren. Daarmee houden we de waterlevering op peil en onder voldoende druk. De aparte drukzones geven ons ook beter inzicht in mogelijk lokale lekverliezen en bij een grotere lekkage is het gebied-zonder-water kleiner. Dit alles is tegelijkertijd een mooie eerste stap op weg naar een slim waternetwerk, want meer meten, is meer weten. En het belangrijkste resultaat is dat we 24/7 betrouwbaar drinkwater kunnen blijven leveren

Veelgestelde vragen

  • Minder druk van het water uit de kraan ontstaat meestal door werkzaamheden. Kijk hier of er werkzaamheden bij jou in de buurt zijn.

    Staat jouw wijk of adres niet in onze lijst? Controleer dan of het probleem in je eigen leidingen zit.

    • Draai de koude kraan die het dichtst bij de watermeter geplaatst is helemaal open. Is er voldoende waterdruk? Dan zit het probleem in de binnenleiding van de woning. Neem dan contact op met een installateur.
    • Controleer of de hoofdkraan helemaal open staat.
    • Controleer of het zeefje in uw kraan verstopt is.

    Zit het probleem niet in je eigen leidingen? Neem dan contact met ons op via 050-368 8688

  • Vroeger was de watertoren onmisbaar. Het diende als ‘voorraadvat’ dat ervoor zorgde dat in het vlakke land het water onder druk bij de burgers kwam. Als gevolg van steeds verdergaande ontwikkelingen worden watertorens door Waterbedrijf Groningen niet meer gebruikt.

    Tegenwoordig maken we gebruik van grote laaggelegen reservoirs (kelders), waarvan de inhoud kan oplopen tot miljoenen liters. Het water dat overdag extra nodig is, wordt hierin ’s nachts opgespaard. De moderne pompstations zorgen naast de distributie van het drinkwater eveneens voor de benodigde druk op het leidingnet.

  • Water is een primaire levensbehoefte. Iedereen heeft water nodig en dat kunnen en zullen we leveren. Niettemin vragen we onze klanten om bij hitte en droogte om extra bewust om te gaan met watergebruik. Geniet, maar verspil het niet. In het meest noodzakelijke geval, als er extreem veel water gebruikt wordt en het langere tijd droog is, dan kan het waterbedrijf besluiten om de waterdruk te verlagen met als gevolg dat de stroomsnelheid van het water uit de kraan iets vermindert. Daarom ook de oproep om bij hitte en droogte extra zuinig te zijn op het water.