Navigatie overslaan

Wat als ik twijfel aan de meetwaarden van de watermeter?

Als je twijfelt aan de nauwkeurigheid van de meetwaarden, dan kunt je de watermeter laten ijken ‘op kosten van ongelijk’. Met andere woorden, je betaalt eerst zelf de kosten en als blijkt dat de meter de standen niet juist aangeeft, krijg je de kosten terug. Er vindt dan een verrekening met de watergelden plaats. De meter gaat in zo’n situatie voor controle naar een onafhankelijke meterherstelwerkplaats.

Hoe lang gaat een watermeter mee?

Hoe lang de watermeter mee gaat wordt bepaald door het KIWA. Aan de hand van onderzoek bepalen zij de zogenaamde standtijd. Als de watermeter aan vervanging toe is, zorgt Waterbedrijf Groningen voor de verwisseling hiervan. Het vervangen van een watermeter duurt ongeveer een half uur tot twee uur, afhankelijk van de situatie.

Waarom heb ik een watermeter?

De watermeter wordt geplaatst om je waterverbruik te registeren. Zodat je niet meer betaalt dan dat je daadwerkelijk verbruikt. Op basis van de meterstand wordt je waterverbruik berekend en ontvang je de nota.

Hoe lees ik de meterstand af?

Het bovenste gedeelte van de watermeter kun je 80 graden naar links of rechts draaien om de stand goed te kunnen aflezen.
Kun je desondanks de stand niet aflezen? Neem dan voor advies contact op met onze Kantenservice via 050-368 86 88.

Waar kan ik de watermeter vinden?

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding het huis binnenkomt. Je vindt hem in de meterput bij de voor- of achterdeur, in de meterkast of in de kelder. In flatgebouwen is de meter soms te vinden in één ruimte met meerdere meters.

 

Watermeter: klein- of grootverbruik

Als er een watermeter geplaatst is, wordt er in de waterlevering onderscheid gemaakt in kleinverbruik en grootverbruik. Dit bepaalt je tarief.

  • Kleinverbruik heeft een waterlevering met een volumestroom niet groter dan 2 kubieke meter per uur.
  • Grootverbruik heeft  een waterlevering met een volumestroom vanaf 3 kubieke meter per uur.

Meer informatie over de levering met of zonder meetinrichting (watermeter) en over de tarieven vind je in onze Tarievenregeling. Deze kun je hier downloaden.

Heeft iedereen een watermeter?

Ieder pand of huis heeft een watermeter, tenzij het technisch niet mogelijk is:

  • als de binnenleidingen zo met elkaar verweven zijn dat de panden niet apart zijn te ‘bemeteren’;
  • als een flat een centrale warmwatervoorziening heeft. We plaatsen dan één centrale meter voor de gehele flat en rekenen collectief af met de woningbouwvereniging of met de vereniging van eigenaren.
  • Als het niet mogelijk is om apart te bemeteren wordt het waterverbruik afgerekend volgens het onbemeterd tarief.