Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Geheugensteuntje: geef je meterstand door vóór 31 december. Dit kan via onze website of telefonisch via 085-1309240. Hou je opnamecode bij de hand.

Wat als ik twijfel aan de meetwaarden van de watermeter?

Als je denkt dat de meetwaarden niet kloppen, kun je de watermeter laten controleren. Dit heet ‘ijken op kosten van ongelijk’. Dat betekent: je betaalt eerst zelf. Blijkt dat de meter niet goed meet? Dan krijg je het geld terug. We verrekenen dit met een tussenafrekening. De meter gaat voor controle naar een onafhankelijke werkplaats.

Hoe lang gaat een watermeter mee?

Hoe lang de watermeter mee gaat wordt bepaald door het KIWA. Aan de hand van onderzoek bepalen zij de zogenaamde standtijd. Een watermeter gaat gemiddeld 15 jaar mee. Als de watermeter aan vervanging toe is, zorgt Waterbedrijf Groningen voor de verwisseling hiervan. Het vervangen van een watermeter duurt ongeveer een half uur tot twee uur, afhankelijk van de situatie.

Waarom heb ik een watermeter?

De watermeter wordt geplaatst om je waterverbruik te registeren. Zodat je niet meer betaalt dan dat je daadwerkelijk verbruikt. Op basis van de meterstand wordt je waterverbruik berekend en ontvang je de nota.

Hoe lees ik de meterstand af?

Als je ons de meterstand doorgeeft, hebben we alleen de zwart-witte cijfers nodig. De rode cijfers hoef je niet door te geven.

Je kunt het bovenste gedeelte van de watermeter ongeveer 80 graden naar links of rechts draaien, zodat je de stand goed kunt aflezen.

Kun je de stand niet goed aflezen door bijvoorbeeld condens? Neem dan voor advies contact op met onze Klantenservice via 050-368 86 88 of mail een foto van je watermeter naar meterstand@waterbedrijfgroningen.nl.

Waar kan ik de watermeter vinden?

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding het huis binnenkomt. Je vindt hem in de meterput bij de voor- of achterdeur, in de meterkast of in de kelder. In flatgebouwen is de meter soms te vinden in één ruimte met meerdere meters. Kun je de watermeter niet vinden? Neem dan contact op met onze klantenservice via (050) 368 86 88.

Watermeter: klein- of grootverbruik

Als er een watermeter geplaatst is, wordt er in de waterlevering onderscheid gemaakt in kleinverbruik en grootverbruik. Dit bepaalt je tarief.

  • Kleinverbruik heeft een waterlevering met een volumestroom niet groter dan 2 kubieke meter per uur.
  • Grootverbruik heeft  een waterlevering met een volumestroom vanaf 3 kubieke meter per uur.

Meer informatie over de levering met of zonder meetinrichting (watermeter) en over de tarieven vind je in onze Tarievenregeling. Deze kun je hier downloaden.

Heeft iedereen een watermeter?

Ieder pand of huis heeft een watermeter, tenzij het technisch niet mogelijk is:

  • als de binnenleidingen zo met elkaar verweven zijn dat de panden niet apart zijn te ‘bemeteren’;
  • als een flat een centrale warmwatervoorziening heeft. We plaatsen dan één centrale meter voor de gehele flat en rekenen collectief af met de woningbouwvereniging of met de vereniging van eigenaren.
  • Als het niet mogelijk is om apart te bemeteren wordt het waterverbruik afgerekend volgens het onbemeterd tarief.