Skip to content Skip to navigation

Meterstand doorgeven

Bent u verhuisd en wilt u de meterstand doorgeven? Noteer dan de zwarte cijfers. Zodra wij de stand hebben gekregen, maken wij de eindafrekening. U hoort dan of u op basis van uw verbruik geld terugkrijgt, of moet bijbetalen.

Ga direct naar 'meterstand doorgeven'

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding het huis binnenkomt. U vindt hem in de meterput bij de voor- of achterdeur, in de meterkast of in de kelder. In flatgebouwen is de meter soms te vinden in één ruimte met meerdere meters.

Elk pand of huis heeft een watermeter, tenzij het technisch niet mogelijk is:
– als de binnenleidingen zo met elkaar verweven zijn dat de panden niet apart zijn te ‘bemeteren’;
– als een flat een centrale warmwatervoorziening heeft. We plaatsen dan één centrale meter voor de gehele flat en rekenen collectief af met de woningbouwvereniging of met de vereniging van eigenaren.

Als het niet mogelijk is om apart te bemeteren wordt het waterverbruik afgerekend volgens het onbemeterd tarief.

Jaarlijks ontvangt u in december het verzoek uw meterstand door te geven. Bekijk hieronder het instructiefilmpje hoe dit in zijn werk gaat:

filmpje meterstanden opnemen

Het bovenste gedeelte van de watermeter kunt u 180 graden naar links of rechts draaien om de stand goed te kunnen aflezen.
Kunt u desondanks de stand niet aflezen? Neem dan voor advies contact op met onze klantenservice (tijdens kantooruren 050-368 86 88).

In december ontvangt u per e-mail of per post van ons een meterstandkaart. Hiermee verzoeken wij u de meterstand uiterlijk 31 december aan ons door te geven.

Hoe lang de watermeter mee gaat wordt bepaald door het KIWA. Aan de hand van onderzoek bepalen zij de zogenaamde standtijd. Als de watermeter aan vervanging toe is, zorgt Waterbedrijf Groningen voor de verwisseling hiervan. Het vervangen van een watermeter duurt ongeveer een half uur tot twee uur, afhankelijk van de situatie.

De watermeter wordt geplaatst om uw waterverbruik te registeren. Zodat u niet meer betaalt dan dat u daadwerkelijk verbruikt. Op basis van de meterstand wordt uw waterverbruik berekend en ontvangt u de nota.

Als u twijfelt aan de nauwkeurigheid van de meetwaarden, dan kunt u de watermeter laten ijken ‘op kosten van ongelijk’. Met andere woorden, u betaalt eerst zelf de kosten en als blijkt dat de meter de standen niet juist aangeeft, krijgt u de kosten terug. Er vindt dan een verrekening met de watergelden plaats. De meter gaat in zo’n situatie voor controle naar een onafhankelijke meterherstelwerkplaats.

Als degene op wiens naam het verbruikscontract voor drinkwater staat overlijdt, dan kunt u wijzigingen op de volgende manier aanvragen.
Tenaamstelling wijzigen
Als u als partner de waterlevering op uw naam wilt hebben, dan kunt u dit doorgeven via de klantenservice (050 368 86 88) of per brief (Postbus 24, 9700 AA Groningen)
Verbruik stopzetten koopwoning
Blijft er na het overlijden niemand achter in de koopwoning? Dan kan de waternota op naam van de erven worden gesteld, totdat het huis is verkocht. U kunt de naam en het postadres van de erven doorgeven via ons contactformulier, via de klantenservice (050 368 86 88) of per brief (Postbus 24, 9700 AA Groningen). Zodra het huis is verkocht kunt u de eindstand van de watermeter doorgeven, het postadres en gaan wij contract beëindigen. U krijgt dan van ons de eindafrekening. Dit kunt u doorgeven via de klantenservice (050 368 86 88) of per brief (Postbus 24, 9700 AA Groningen).
Verbruik stopzetten huurwoning
Blijft er na het overlijden niemand achter in de huurwoning? De erven kunnen dan de eindstand van de watermeter en het postadres doorgeven en het contract laten beëindigen. U krijgt dan van ons de eindafrekening. Dit kunt u doorgeven via de klantenservice (050 368 86 88) of per brief (Postbus 24, 9700 AA Groningen).

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief. U kunt zich ook aanmelden via Mijn waterbedrijf.