Navigatie overslaan

Onze Mijn Waterbedrijf’ omgeving is tijdelijk niet beschikbaar vanwege onderhoud. Dit duurt tot uiterlijk 21 mei. Wijzigingen kunnen worden doorgegeven via onze Klantenservice. 

Groot onderhoud aan openbare tappunten

De komende weken voeren we ‘groot onderhoud’ uit aan onze openbare tappunten.

De komende weken voeren we ‘groot onderhoud’ uit aan onze openbare tappunten. Hiervoor worden de tappunten van hun locatie verwijderd en in onze werkplaats grondig van binnen en buiten gereinigd. Daarnaast worden de tappunten, indien nodig, voorzien van een nieuwe coating en/of bestickering. Dit grote onderhoud vindt eens in de paar jaar plaats naast het reguliere onderhoud en plannen we bij voorkeur in tijdens de wintermaanden.

WBG 23-06-21 watertappunt hoogkerk

Op zo’n 50 locaties in de provincie heeft Waterbedrijf Groningen outdoor tappunten geplaatst. Deze worden geplaatst op verzoek van een aanvrager zoals de provincie Groningen, gemeenten, onderwijsinstellingen en bedrijven.

Regulier onderhoud

Waterbedrijf Groningen is eigenaar van deze tappunten en verantwoordelijk voor de waterkwaliteit uit deze tappunten. Om die reden is er een strak monitoringsprogramma ingericht, waarbij ons laboratorium WLN met regelmaat watermonsters neemt en deze in het lab analyseert. Ook worden de tappunten regelmatig gereinigd door een schoonmaakbedrijf. Voor de ‘normale verontreiniging’ en het reguliere gebruik is dit een goede aanpak.

Tappunten verwijderen voor groot onderhoud

Daarnaast is het van belang om de tappunten af en toe volledig te ontmantelen en alle afzonderlijke onderdelen – het gehele binnenwerk – te reinigen. Dit kan helaas niet ter plekke, dus hiervoor moeten we de tappunten verwijderen en meenemen naar onze werkplaats. Daar wordt door onze monteurs het tappunt uit elkaar gehaald, zodat zij elk afzonderlijke onderdeel kunnen schoonmaken. Dit gebeurt eens in de paar jaar.

Deze onderhoudsronde plannen we altijd in een koude periode van het jaar, omdat de tappunten dan – logischerwijs – minder gebruikt worden dan in de zomermaanden. We starten eind deze week met het verwijderen van de tappunten. Dit doen we gefaseerd omdat onze monteurs niet aan alle tappunten tegelijk kunnen werken. Op de kaart op onze website houden we bij welke tappunten in gebruik zijn en welke tijdelijk zijn verwijderd i.v.m. onderhoud.

We nemen altijd alle tappunten in deze onderhoudsrondes mee: tappunten die er al jaren staan en tappunten die recent geplaatst zijn. Op die manier kunnen we de waterkwaliteit goed borgen en vallen er geen tappunten buiten de boot.

Nieuwe bestickering indien nodig

Sommige van de tappunten zijn toe aan een nieuwe coating en/of nieuwe stickers. Dit maakt onderdeel uit van het reguliere beheer en onderhoud van de tappunten. Wij maken in deze onderhoudsronde gebruik van de gelegenheid om ook deze werkzaamheden uit te voeren. Ook dit kan namelijk niet zonder het tappunt te verwijderen.

Na de reiniging en eventuele nieuwe coating / bestickering worden de tappunten teruggeplaatst, zodat iedereen weer volop kan genieten van onze lekkere, gezonde dorstlesser.