Navigatie overslaan

Lage waterdruk?

Minder druk van het water uit de kraan ontstaat meestal door werkzaamheden. Kijk hier of er werkzaamheden bij jou in de buurt zijn.

Staat jouw wijk of adres niet in onze lijst? Controleer dan of het probleem in je eigen leidingen zit.

  • Draai de koude kraan die het dichtst bij de watermeter geplaatst is helemaal open. Is er voldoende waterdruk? Dan zit het probleem in de binnenleiding van de woning. Neem dan contact op met een installateur.
  • Controleer of de hoofdkraan helemaal open staat.
  • Controleer of het zeefje in uw kraan verstopt is.

Zit het probleem niet in je eigen leidingen? Neem dan contact met ons op via 050-368 8688

Schoonspoelen waterleiding

Periodiek spoelt Waterbedrijf Groningen de waterleiding schoon. Wij doen dit om ook in de toekomst uw betrouwbare drinkwaterleverancier te kunnen zijn.

Als we de leidingen schoonspoelen, ook wel ‘spuien’ genaamd, dan kunnen deze werkzaamheden aan het waterleidingnet overlast veroorzaken. Per brief word je hierover van te voren geïnformeerd.

Wat kun je verwachten als we in uw straat de waterleiding spoelen?

Tijdens in de brief genoemde tijdstippen kan er troebel water en/of minder water uit de kraan komen.
In dat geval adviseren we om:

– Tijdens de bovengenoemde periode de (af)wasmachine niet te gebruiken.
– Na afloop van de werkzaamheden even de kraan door te laten stromen. Na ongeveer 10 seconden zou het water helder van kleur moeten zijn.

Wat is troebel water?

Tijdens het schoonspoelen van het leidingnet kan ijzer dat van nature in het drinkwater zit loslaten en wordt het water troebel en bruin. Troebel water is niet schadelijk voor de gezondheid. Maar het ziet er natuurlijk niet fris uit.

Waarom geen wasmachine gebruiken?

Door aanraking van wasgoed met troebel water kunnen roestvlekken ontstaan. Deze vlekken kunnen verwijderd worden door opnieuw te wassen met een biologisch inweekmiddel. Zorg er wel voor dat je de was tussen de twee wasbeurten door goed nat houdt, anders gaan de vlekken er niet meer uit.

Meer informatie

Incidenteel kunnen de werkzaamheden uitlopen. De meest actuele informatie rondom deze werkzaamheden vind je hier.

Heb ik geen water tijdens werkzaamheden?

Soms wordt tijdens de werkzaamheden de drinkwaterlevering naar de woning zo nu en dan onderbroken. Deze onderbreking is noodzakelijk en kan niet worden voorkomen. In principe word je twee dagen van te voren van de onderbreking op de hoogte gebracht, door middel van een kaartje in de brievenbus of per mail.

We adviseren je tijdens deze wateronderbrekingen geen gebruik te maken van waterverbruikende apparatuur, zoals vaatwassers en wasmachines.

Als je vanwege je werk/bedrijf (tandarts, kapper, bakker e.d) niet zonder water kunt, dan adviseren wij om tijdig contact op te nemen met onze afdeling Klantenservice (050) 368 86 88. Wij zoeken dan samen naar een passende oplossing.

Moet ik thuis blijven tijdens werkzaamheden?

Voor sommige werkzaamheden moet de aannemer in de woning zijn. De aannemer probeert hiervoor tijdig een afspraak met je te maken. Mocht je niet thuis zijn dan laat de aannemer een kaartje achter met het verzoek om contact op te nemen, zodat alsnog een afspraak kan worden gemaakt.

Vraag altijd om legitimatie
Wij adviseren alleen personen binnen te laten die zich kunnen legitimeren. Zowel medewerkers van Waterbedrijf Groningen als aannemers hebben altijd een geldig legitimatiebewijs bij zich. Ze hebben begrip voor eventuele argwaan en laten je graag zijn/haar legitimatie zien. Wees dus alert en laat niet zomaar iedereen binnen.