Meterstand doorgeven
Heb je een brief van ons ontvangen met de vraag je watermeterstand doorgeven? Of ben je net verhuisd? Dan ben je hier op de juiste plek.
Hoe geef ik mijn meterstand door?
- Noteer de zwarte cijfers van de watermeter (niet de rode)
- Houd de 11-cijferige opnamecode bij de hand.
- Klik op onderstaande button en vul de opnamecode, postcode en meterstand in.
Zodra wij de watermeterstand hebben ontvangen, maken wij de jaar- of eindafrekening voor je op. Je hoort dan of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Je kunt de meterstand ook telefonisch aan ons doorgeven via: 085-1309240.
Ik heb geen opnamecode
De opnamecode staat in het door ons verzonden bericht. Let op! Check ook je spam. Soms kan het voorkomen dat de e-mail in de spam beland. De e-mail is verzonden vanaf het e-mailadres noreply@mail.waterbedrijfgroningen.nl.
Ben je de opnamecode kwijt? Bel dan met ons via (050) 368 86 88.
Ben je net verhuisd? Dan ontvang je de opnamecode na het doorgeven van je verhuizing.
Hoe geef je je meterstand door?
Veelgestelde vragen
-
Doorspoelen van de kraan
Waterbedrijf Groningen levert kraanwater van uitstekende kwaliteit. Echter: onderdelen van nieuwe leidingen en kranen kunnen in de eerste periode van gebruik soms nog stoffen aan het water afgeven die de waterkwaliteit negatief beïnvloeden. Hoewel er geen sprake is van acute gezondheidsrisico’s, is dit ongewenst.
Vanaf het eerste gebruik is het daarom verstandig om de eerste drie maanden de nieuwe kraan (en daarmee de leidingen) die je gebruikt om uit te drinken of voor voedselbereiding dagelijks tenminste één minuut door te spoelen. Voor de douche-/badkranen en spoelen van het toilet is dit dus niet nodig.
Het doorspoelen van de kraan geldt voor zowel de koude kranen als de mengkranen. In het geval van een mengkraan moet de middelste stand gekozen worden. Zo ben je verzekerd van heerlijk schoon kraanwater.
-
Verhuis je binnen de provincie Groningen, dan hebben wij een aanmelding van het nieuwe adres nodig én een afmelding van het oude adres.
Je kunt de volgende dingen online regelen:
- waterlevering nieuw adres aanmelden
- waterlevering oude adres afmelden
- waterlevering extra adres
Belangrijk: vond de verhuizing meer dan 30 dagen geleden plaats? Dan kan dit alleen telefonisch aan ons doorgeven worden: 050 36 88 688. Wij brengen hiervoor €12,81 incl. btw administratiekosten in rekening.
-
Geef je verhuizing aan ons door met einddatum en meterstand via mijn waterbedrijf. Er wordt dan een eindafrekening voor je opgemaakt.
De nieuwe bewoner die de rekening gaat betalen dient zichzelf in te schrijven via mijn waterbedrijf. Houd daarbij de meterstand en bankgegevens bij de hand. De voormalig betaler/hoofdbewoner wordt dan automatisch uitgeschreven als dit niet al is gebeurd. Wij brengen in deze situatie geen administratiekosten in rekening.
Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via (050) 3688 688.
-
Dit kun je eenvoudig online doorgeven via Verhuizing doorgeven. Kies voor ‘Adres afmelden’. Een opzegging kun je ook telefonisch doorgeven door te bellen naar (050) 368 8688 of door te mailen naar klantenservice@waterbedrijfgroningen.nl. De gegevens die wij nodig hebben om de afmelding administratief te verwerken zijn:
- De datum van de sleuteloverdracht
- De meterstand op die datum
- Een postadres waar de eindafrekening naartoe verzonden kan worden
Je kunt de eindmeterstand maximaal vijf werkdagen voor de verhuizing doorgeven.
-
Jaarlijks ontvang je in december een verzoek van ons om je meterstand door te geven. Bekijk in dit instructiefilmpje hoe dit in zijn werk gaat: filmpje meterstanden opnemen
Ben je verhuisd en wil je de meterstand doorgeven? Klik dan hier.
-
Als je ons de meterstand doorgeeft, hebben we alleen de zwart-witte cijfers nodig. De rode cijfers hoef je niet door te geven.
Je kunt het bovenste gedeelte van de watermeter ongeveer 80 graden naar links of rechts draaien, zodat je de stand goed kunt aflezen.
Kun je de stand niet goed aflezen door bijvoorbeeld condens? Neem dan voor advies contact op met onze Klantenservice via 050-368 86 88 of mail een foto van je watermeter naar meterstand@waterbedrijfgroningen.nl.
-
Verkeerde meterstand bij aanmelding
Je kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Voeg een foto toe van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht. Heb je geen foto van de meterstand per die datum, stuur dan een foto toe van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:- Datum van sleuteloverdracht
- Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
- Het aantal personen woonachtig op het adres
Wij zullen deze gegevens zo spoedig mogelijk verwerken.
Verkeerde meterstand bij afmelding
Je kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Voeg een foto toe van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht.- Datum van sleuteloverdracht
- Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
- Het aantal personen woonachtig op het adres
Wanneer er al een eindafrekening is opgemaakt, zullen wij een correctie van de eindafrekening maken met de juiste meterstand.
Verkeerde meterstand bij jaarafrekening
Wij zullen een correctie of tussenafrekening opmaken wanneer de huidige meterstand erg afwijkt van de gebruikte meterstand. Je kunt een foto van de juiste meterstand mailen naar meterstand@waterbedrijfgroningen.nl -
Vraag altijd eerst iemand in je omgeving om je te helpen. Mocht dit niet in december lukken, vraag het dan eerder of later in het jaar. Wij verwerken dan alsnog de meterstand die je aan ons doorgeeft. Als je echt niet bij de watermeter kan komen door een lichamelijke beperking en je hebt niemand in je omgeving die je kan helpen, neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan samen met jou kijken naar een mogelijkheid om toch de meterstand op te nemen.
-
Mogelijk betaal je te veel of te weinig aan voorschotten. Betaal jij nu te veel, dan krijg je mogelijk geld terug. Betaal jij nu te weinig, dan krijg je mogelijk een hoge rekening. Voorkom dus dat je nu te veel betaalt, of in de toekomst een hoge rekening krijgt door je meterstand door te geven.
-
Als jij je meterstand jaarlijks doorgeeft heb je een goed inzicht in je verbruik. Dit zorgt ervoor dat je eventuele onzichtbare lekkages snel opmerkt. Bij een lekkage kan best veel water weglopen, en dit kan voor hoge kosten zorgen.
Ook kunnen wij je voorschot baseren op een jouw verbruik, wat veel geld kan besparen. Als je geen meterstand doorgeeft maken wij een schatting op basis van je eerdere verbruik. Mocht er wat veranderen in je situatie dan kan het zijn dat wij je te laag of te hoog in schatten. Mogelijk ontvang je dan een hoge narekening of krijg je geld terug.
Verder kun je, als je inzicht hebt in je verbruik, ook slimmer omgaan met waterbesparing. Een goed inzicht in je verbruik is de basis voor het weten waarop je water kunt besparen.
-
De watermeter moet altijd toegankelijk zijn. Mocht er wat overheen gebouwd zijn, dan is het je eigen verantwoordelijkheid om de watermeter weer vrij te maken. Wij doen aan periodieke vervanging van de watermeters, op dat moment moeten wij bij de watermeter kunnen komen. Watermeters zijn namelijk 10 tot 15 jaar goed, daarna is de kans op defecten hoger. Ook moet je eens in de zoveel tijd je meterstand opnemen, om bijvoorbeeld uit te sluiten dat je een onzichtbare lekkage hebt.
-
Dit zijn onze officiële e-mailadressen:
- info@waterbedrijfgroningen.nl
- klantenservice@waterbedrijfgroningen.nl
- schuldhulp@waterbedrijfgroningen.nl
- tkc@waterbedrijfgroningen.nl
- meterstand@waterbedrijfgroningen.nl
- verza@waterbedrijfgroningen.nl
- noreply@mail.waterbedrijfgroningen.nl
-
Na ontvangst van de meterstanden in december verwerken en verzenden we in januari enkele duizenden jaarafrekeningen per week. Uiterlijk half februari zijn alle jaarafrekeningen verstuurd.
Heb je nog vragen?
Klopt er iets niet of heb je een andere vraag? Bel gerust met met mij.