Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Geheugensteuntje: geef je meterstand door vóór 31 december. Dit kan via onze website of telefonisch via 085-1309240. Hou je opnamecode bij de hand.

Geef uw meterstand door

De komende dagen ontvangen klanten van Waterbedrijf Groningen het verzoek om de watermeterstand door te geven. Via een brief of e-mail wordt u uitgenodigd de meterstand vóór 31 december door te geven. Aan de hand van de meterstand wordt uw jaarafrekening opgemaakt. En weet u of u geld terugkrijgt, of moet bijbetalen.

Geen brief of e-mail ontvangen?

Niet iedereen heeft een oproep gekregen. Als u de afgelopen maand verhuisd bent, dan is er al een jaarafrekening gemaakt. Ook klanten die de afgelopen weken een nieuwe watermeter hebben gekregen, ontvangen geen oproep. En klanten die geen watermeter hebben krijgen uiteraard geen oproep.

Waar geef ik mijn meterstand door?

Wanneer u een brief van ons heeft ontvangen kunt u via de volgende link uw meterstand doorgeven. Hou de opnamecode uit de brief en de meterstand bij de hand. Heeft u een e-mail ontvangen dan kunt op de link in de mail klikken om vervolgens uw watermeterstand door te geven. Uw opnamecode is al ingevuld.  U kunt uw meterstand ook telefonisch aan ons doorgeven via: 085-1309240. Ga naar meterstand doorgeven.

Hoe werkt het?

Bekijk onderstaande animatie voor antwoorden op vragen als:

  • Waar geef ik mijn meterstand door?
  • Waar zit mijn watermeter?
  • Welke informatie heb ik nodig voor het doorgeven van de meterstand?

Of kijk bij de antwoorden op de veelgestelde vragen.

Bekijk video: meterstand doorgeven bij Waterbedrijf Groningen

Veelgestelde vragen

  • Jaarlijks ontvang je in december een verzoek van ons om je meterstand door te geven. Bekijk in dit instructiefilmpje hoe dit in zijn werk gaat: filmpje meterstanden opnemen

    Ben je verhuisd en wil je de meterstand doorgeven? Klik dan hier.

  • Als je ons de meterstand doorgeeft, hebben we alleen de zwart-witte cijfers nodig. De rode cijfers hoef je niet door te geven.

    Je kunt het bovenste gedeelte van de watermeter ongeveer 80 graden naar links of rechts draaien, zodat je de stand goed kunt aflezen.

    Kun je de stand niet goed aflezen door bijvoorbeeld condens? Neem dan voor advies contact op met onze Klantenservice via 050-368 86 88 of mail een foto van je watermeter naar meterstand@waterbedrijfgroningen.nl.

  • Wanneer wij geen meterstand hebben ontvangen voor de jaarafrekening, zijn wij genoodzaakt de meterstand te schatten. Wijkt de huidige meterstand erg af van deze geschatte meterstand, dan maken wij een correctie op de jaarafrekening of tussenafrekening op. Je kunt contact opnemen via het contactformulier. Voeg een foto van de huidige meterstand toe. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:

    • Aantal personen woonachtig op het adres

    Zo kunnen wij beoordelen of de huidige meterstand in de lijn der verwachting ligt en of er wel of geen correctie of tussenafrekening opgemaakt moet worden.

  • In december ontvang je per e-mail of per post van ons een opnameverzoek. Hiermee verzoeken wij je de watermeterstand uiterlijk 31 december aan ons door te geven. De jaarafrekening ontvang je in januari of februari.

  • Na ontvangst van de meterstanden in december verwerken en verzenden we in januari enkele duizenden jaarafrekeningen per week. Uiterlijk half februari zijn alle jaarafrekeningen verstuurd.

  • Het kan voorkomen dat de waterleiding naar de watermeter toe vochtig of nat is. Dit komt met name voor in de koudere maanden. Dit is meestal condensvorming en geen lekkage. Zie ook dit filmpje

    De condens wordt veroorzaakt door het temperatuurverschil tussen het koude drinkwater in de leiding en de warmere omgevingstemperatuur.

    Tips om condens te voorkomen:

    • Vermijd tocht door kieren en naden te dichten.
    • Probeer de ruimte waar de watermeter zich bevindt te isoleren met cv-isolatie materiaal of noppenfolie. Wikkel de leiding hiermee in.
  • Ieder pand of huis heeft een watermeter, tenzij het technisch niet mogelijk is:

    • als de binnenleidingen zo met elkaar verweven zijn dat de panden niet apart zijn te ‘bemeteren’;
    • als een flat een centrale warmwatervoorziening heeft. We plaatsen dan één centrale meter voor de gehele flat en rekenen collectief af met de woningbouwvereniging of met de vereniging van eigenaren.
    • Als het niet mogelijk is om apart te bemeteren wordt het waterverbruik afgerekend volgens het onbemeterd tarief.
  • De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding het huis binnenkomt. Je vindt hem in de meterput bij de voor- of achterdeur, in de meterkast of in de kelder. In flatgebouwen is de meter soms te vinden in één ruimte met meerdere meters. Kun je de watermeter niet vinden? Neem dan contact op met onze klantenservice via (050) 368 86 88.

  • Als je denkt dat de meetwaarden niet kloppen, kun je de watermeter laten controleren. Dit heet ‘ijken op kosten van ongelijk’. Dat betekent: je betaalt eerst zelf. Blijkt dat de meter niet goed meet? Dan krijg je het geld terug. We verrekenen dit met een tussenafrekening. De meter gaat voor controle naar een onafhankelijke werkplaats.