Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Geheugensteuntje: geef je meterstand door vóór 31 december. Dit kan via onze website of telefonisch via 085-1309240. Houd de opnamecode bij de hand.

Bijzondere klus: gestuurde boring in binnenstad Groningen

We zijn momenteel volop bezig om een nieuwe transportleiding via een gestuurde boring aan te leggen ter hoogte van de Berlagebrug. Met dank aan deze speciale techniek kunnen we de leiding diep ondergronds aanleggen – midden in de stad – zonder al te veel graafwerk en overlast. Samen met uitvoerder Van Leeuwen Sleufloze Techniek gaan we de leiding vrijdagnacht intrekken.

Aanvliegen als (geplande) calamiteit

De nieuwe leiding leggen we aan ter hoogte van de Berlagebrug en is nodig om de huidige zinker te vervangen; een transportleiding die in en over de bodem van het Eemskanaal ligt. Onlangs constateerden we een lekkage in de leiding. Het gaat hier echter om een belangrijke transportleiding voor de drinkwatervoorziening en daarom is de vervanging dringend gewenst. En juist ook hierom kreeg de klus vanuit alle partijen de broodnodige urgentie en voorrang. De klus is zodoende aangevlogen als een (geplande) calamiteit.

Techniek ‘horizontaal gestuurde boring’ biedt oplossing

De zinker wordt vervangen door middel van een zogeheten horizontaal gestuurde boring (ook wel HDD boring genoemd). Met deze techniek kan een leiding worden aangelegd zonder graafwerk en wordt daarom veel toegepast bij de aanleg van leidingen onder bijvoorbeeld rivieren, kanalen, dijken en autowegen. Kijk voor toelichting én een mooie video-animatie over deze techniek op waterbedrijfgroningen.nl/gestuurdeboring.

Maar liefst 380 meter lang, circa 30 meter diep en dat in de binnenstad!

In dit geval maken we een boring met een lengte van ca. 380 meter: de leidingdelen worden ter plaatse aan elkaar gelast en de leiding wordt uitgelegd in de straat. De boring zal met een grote boog, op ongeveer 28/30 meter diepte, onder het Eemskanaal gaan. Na het maken van de boring wordt de nieuwe leiding ondergronds getrokken, daarbij zorgen telescoopkranen ervoor dat de leiding in een juiste boog in de lucht wordt gehouden voor een soepel intrek-actie. In de weken erna zorgen eigen collega’s er nog voor dat we de nieuwe leiding op ons leidingnet aansluiten.

 

‘Huzarenstukje’ door alle betrokkenen met voorrang behandeld(!)

Extra bijzonder aan deze klus is dat alle partijen aan alle kanten ‘hemel en aarde hebben bewogen’ om de klus te kunnen uitvoeren. Zo laat Jeroen Kruims, teammanager Onderhoud-Distributie weten. “De leidingproducent Gerodur in Duitsland heeft samen met de Nederlandse vestiging Geronet in Hoogezand bijvoorbeeld de planning voor ons aangepast om zo onze leiding ‘voorrang te kunnen geven’. En dat is extra bijzonder als je weet dat leidingdelen worden gefabriceerd op basis van (lange termijn) opdrachten en op basis van type materialen en diameter. Even zo een leiding tussendoor inplannen en fabriceren is dus niet ‘even zo’ geregeld”, verklaart Jeroen. “Ook het aantal aannemers die gestuurde boringen kunnen uitvoeren zijn beperkt in aantal. En dus zijn deze aannemers veelal minimaal zes, zo niet langer, helemaal volgeboekt. Ook Van Leeuwen Sleufloze Techniek – de aannemer die deze klus uitvoert heeft een bomvolle planning maar wist tóch in overleg met z’n andere opdrachtgevers ruimte te creëren voor deze klus!”

“Maar ook de gemeente en waterschappen Hunze & Aas en Noorderzijlvest waren ons zeer ter wille, en hebben proactief meegedacht en snel geschakeld. Deze klus wordt kortom aangevlogen als een (geplande) calamiteit. Duidelijk is dat iedereen begrijpt dat deze transportleiding een cruciaal onderdeel is van onze hoofdstructuur en dat we niet te lang zonder deze leiding kunnen”, aldus Jeroen.

Leiding intrekken bij nacht

Om het ongemak van de noodzakelijke stremming – tijdens het intrekken – wordt de leiding in de avond- en nachturen ingetrokken. Jeroen: “Hiervoor moet het Damsterdiep worden gestremd. Denkend aan al het reguliere woon/werkverkeer, Q-bussen die af en aan rijden maar ook ambulances die van- en naar het ziekenhuis moeten kunnen en dit alles in combinatie met operatie ‘Aanpak Ring Zuid’ …. Dan begrijp je dat de gemeente het intrekken graag vlot en soepel ziet verlopen. Ze hebben constructief in oplossingen met ons meegedacht en zodoende is besloten het intrekken te plannen op de avond/nacht van vrijdag op zaterdag. Op de zaterdagochtend is een eventuele uitloop net iets minder desastreus dan op een reguliere werkdag. Ook zorgen we voor extra kranen die – als het moet bij spoedverkeer door hulpdiensten – de leiding tijdelijk alsnog even omhoog hijsen, zodat zij alsnog het Damsterdiep snel kunnen kruisen. Deze klus is dan ook wat je noemt ‘een echt huzarenstukje’ en alleen mogelijk door het een samenspel van onze eigen collega’s samen met alle andere betrokken partijen die snel en voortvarend aan deze klus meewerkten!”

Benieuwd naar de hoe de klus gegaan is? Bekijk hier de video over de gestuurde boring en het intrekken van de leiding bij de Berlagebrug in Groningen.