Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Spring naar inhoud Spring naar navigatie

De jaarafrekening van 2023

Na ontvangst van de meterstanden in december, verwerken en verzenden we in januari enkele duizenden jaarafrekeningen per week. Uiterlijk half februari zijn alle jaarafrekeningen over 2023 verstuurd. Zo ook die van u.

Aan de hand van uw meterstand maken wij de jaarafrekening voor u op. Zo zorgen wij ervoor dat u betaalt voor wat u daadwerkelijk verbruikt. Niet meer en niet minder.  

Wijziging in jaarafrekening

Vanaf dit jaar vindt er een wijziging plaats in onze jaarafrekening. Vorig jaar liep uw jaarafrekening van 1 januari 2022 tot en met 1 januari 2023. Dit was ongeacht het moment waarop u de meterstand aan ons doorgaf. Vanaf dit jaar rekenen we met de datum waarop u de meterstand daadwerkelijk aan ons heeft doorgegeven.  

Voorbeeld: wanneer u de meterstand heeft doorgegeven op 23 december, maken wij uw jaarafrekening op van 1 januari 2023 tot en met 23 december 2023. De resterende dagen van het jaar 2023 komen op de rekening van 2024. Het waterverbruik van de dagen in 2023 worden dan afgerekend met het tarief van 2023. 

Het kan dus zijn dat uw jaarafrekening over een kortere of langere periode gaat dan u van ons gewend bent. Op deze manier kunnen we beter en preciezer factureren. 

Vergelijk uw watervebruik

Benieuwd hoeveel water u verbruikt ten opzichte van andere Groningers en waar u nog kunt besparen? Ontdek het met onze watervergelijkingstool!

Dit kan, maar hier brengen wij wel een kleine vergoeding voor in rekening. De hoogte van de vergoeding van een papieren nota bedraagt in 2021 €1,80 inclusief BTW. Verzending van de jaarafrekening per e-mail is bij ons standaard en dus ook gratis. Lees meer over onze tarieven.

Na ontvangst van de meterstanden in december verwerken en verzenden we in januari enkele duizenden jaarafrekeningen per week. Uiterlijk half februari zijn alle jaarafrekeningen verstuurd.

Verkeerde meterstand bij aanmelding
U kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Daar kunt u ook een foto toevoegen van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht. Heeft u geen foto van de meterstand per die datum, stuur dan een foto toe van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:

  • Datum van sleuteloverdracht
  • Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
  • Het aantal personen woonachtig op het adres

Wij zullen deze gegevens zo spoedig mogelijk verwerken.

Verkeerde meterstand bij afmelding
U kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Daar kunt u eventueel ook een foto toevoegen van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht.

  • Datum van sleuteloverdracht
  • Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
  • Het aantal personen woonachtig op het adres

Wanneer er al een eindafrekening is opgemaakt, zullen wij een correctie van de eindafrekening maken met de juiste meterstand.

Verkeerde meterstand bij jaarafrekening
Wij maken op dit moment geen correctie meer van de jaarafrekening. Wij zullen een tussenafrekening opmaken wanneer de huidige meterstand erg afwijkt van de gebruikte meterstand. U kunt contact opnemen via het contactformulier. Daar kunt u een foto toevoegen van de huidige meterstand. Wij maken dan een tussenafrekening op met deze meterstand.

Verhoog uw voorschottermijn om bijbetaling op uw jaarrekening te voorkomen. Dit kan gemakkelijk via mijn.waterbedrijfgroningen.nl.

Geef uw verhuizing aan ons door met einddatum en meterstand via mijn waterbedrijf. Er wordt dan een eindafrekening voor u opgemaakt.

De nieuwe bewoner die de rekening gaat betalen dient zichzelf in te schrijven via mijn waterbedrijf. Houd daarbij de meterstand en bankgegevens bij de hand. De voormalig betaler/hoofdbewoner wordt dan automatisch uitgeschreven als dit niet al is gebeurd. Wij brengen in deze situatie geen administratiekosten in rekening.

Bij eventuele vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice (050) 3688 688.

U betaalt btw over uw drinkwaterverbruik. De hoogte van deze belasting bepaalt de overheid. Alle waterbedrijven in Nederland passen deze btw toe.
Ga hier naar de pagina ‘Prijs van uw drinkwater’

Belasting op leidingwater (BoL)
Daarnaast brengen we u de Belasting op Leidingwater (BoL) in rekening over uw drinkwater. Dit is een milieubelasting die de overheid heft. Wij berekenen de BoL per perceel/woning (ook wel “WOZ-object” genoemd) per periode van twaalf maanden. Over de eerste 300 m3 die u heeft verbruikt. De BoL staat apart op uw factuur vermeld. Ook over de BoL betaalt u btw, het is dus een belasting over een belasting.

Precario
Afhankelijk van waar u woont kan het ook zijn dat u via onze facturen belastingen van uw gemeente (precario) betaalt. Ook dat staat op uw factuur vermeld.

Wie ontvangt btw en BoL?
Zowel de door u betaalde btw als de BoL (Belasting op Leidingwater) dragen wij af aan de Belastingdienst.

Bezwaar maken tegen belasting
Waterbedrijf Groningen heeft geen invloed op btw, BOL of precario. Bent u het niet eens met een belasting? Dan adviseren wij u om contact op te nemen met de instantie die de belasting in rekening brengt.

website Belastingdienst

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief. U kunt zich ook aanmelden via Mijn waterbedrijf.