Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Geheugensteuntje: geef je watermeterstand door vóór 17 januari. Dit kan via onze website of telefonisch via 085-1309240. Houd de opnamecode bij de hand.

Het is weer tijd om de meterstand door te geven

De komende dagen ontvangen klanten van Waterbedrijf Groningen per brief of per e-mail het verzoek om de watermeterstand door te geven. Onze e-mail herken je aan het adres meterstand@waterbedrijfgroningen.nl.

Betaal niet teveel

Aan de hand van je meterstand maken wij de jaarafrekening voor je op. Zo zorgen wij ervoor dat je betaalt voor wat je daadwerkelijk gebruikt. Niet meer en niet minder. Graag ontvangen wij de meterstand dan ook vóór 31 december 2024. Dan kunnen wij snel aan de slag.

Waar geef ik mijn meterstand door?

Wanneer je een brief van ons hebt ontvangen kun je via deze link de watermeterstand doorgeven. Houd de opnamecode uit de brief en de meterstand bij de hand. Heb je een e-mail ontvangen? Dan kun je op de link in de mail klikken om vervolgens de watermeterstand door te geven. De opnamecode is dan al ingevuld. Je kunt de meterstand ook telefonisch aan ons doorgeven via: 085-1309240.

Hoe werkt het?

Bekijk onderstaande animatie voor antwoorden op vragen als:

  • Waar geef ik mijn meterstand door?
  • Waar zit mijn watermeter?
  • Welke informatie heb ik nodig voor het doorgeven van de meterstand?

Of kijk bij de antwoorden op de veelgestelde vragen.

Bekijk video: meterstand doorgeven bij Waterbedrijf Groningen

Veelgestelde vragen

  • Jaarlijks ontvang je in december een verzoek van ons om je meterstand door te geven. Bekijk in dit instructiefilmpje hoe dit in zijn werk gaat: filmpje meterstanden opnemen

    Ben je verhuisd en wil je de meterstand doorgeven? Klik dan hier.

  • Het bovenste gedeelte van de watermeter kun je 80 graden naar links of rechts draaien om de stand goed te kunnen aflezen.
    Kun je desondanks de stand niet aflezen? Neem dan voor advies contact op met onze Kantenservice via 050-368 86 88.

  • Verkeerde meterstand bij aanmelding
    Je kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Daar kun je ook een foto toevoegen van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht. Heb je geen foto van de meterstand per die datum, stuur dan een foto toe van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:

    • Datum van sleuteloverdracht
    • Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
    • Het aantal personen woonachtig op het adres

    Wij zullen deze gegevens zo spoedig mogelijk verwerken.

    Verkeerde meterstand bij afmelding
    Je kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Daar kun je eventueel ook een foto toevoegen van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht.

    • Datum van sleuteloverdracht
    • Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
    • Het aantal personen woonachtig op het adres

    Wanneer er al een eindafrekening is opgemaakt, zullen wij een correctie van de eindafrekening maken met de juiste meterstand.

    Verkeerde meterstand bij jaarafrekening
    Wij zullen een tussenafrekening opmaken wanneer de huidige meterstand erg afwijkt van de gebruikte meterstand. Je kunt contact opnemen via het contactformulier. Daar kun je een foto toevoegen van de huidige meterstand. Wij maken dan een tussenafrekening op met deze meterstand.

  • Wanneer wij geen meterstand hebben ontvangen voor de jaarafrekening, zijn wij genoodzaakt de meterstand te schatten. Wijkt de huidige meterstand erg af van deze geschatte meterstand, dan maken wij een tussenafrekening op. Je kunt contact opnemen via het contactformulier. Daar kun je een foto toevoegen van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:

    • Aantal personen woonachtig op het adres

    Zo kunnen wij beoordelen of de huidige meterstand in de lijn der verwachting ligt en of er wel of geen tussenafrekening opgemaakt moet worden.

  • Vraag altijd eerst iemand in je omgeving om je te helpen. Mocht dit niet in december lukken, vraag het dan eerder of later in het jaar. Wij verwerken dan alsnog de meterstand die je aan ons doorgeeft. Als je echt niet bij de watermeter kan komen door een lichamelijke beperking en je hebt niemand in je omgeving die je kan helpen, neem dan contact met ons op. Wij kunnen dan samen met jou kijken naar een mogelijkheid om toch de meterstand op te nemen.

  • Mogelijk betaal je te veel of te weinig aan voorschotten. Betaal jij nu te veel, dan krijg je mogelijk geld terug. Betaal jij nu te weinig, dan krijg je mogelijk een hoge rekening. Voorkom dus dat je nu te veel betaalt, of in de toekomst een hoge rekening krijgt door je meterstand door te geven.

  • Als jij je meterstand jaarlijks doorgeeft heb je een goed inzicht in je verbruik. Dit zorgt ervoor dat je eventuele onzichtbare lekkages snel opmerkt. Bij een lekkage kan best veel water weglopen, en dit kan voor hoge kosten zorgen.

    Ook kunnen wij je voorschot baseren op een jouw verbruik, wat veel geld kan besparen. Als je geen meterstand doorgeeft maken wij een schatting op basis van je eerdere verbruik. Mocht er wat veranderen in je situatie dan kan het zijn dat wij je te laag of te hoog in schatten. Mogelijk ontvang je dan een hoge narekening of krijg je geld terug.

    Verder kun je, als je inzicht hebt in je verbruik, ook slimmer omgaan met waterbesparing. Een goed inzicht in je verbruik is de basis voor het weten waarop je water kunt besparen.

  • In december ontvang je per e-mail of per post van ons een meterstandkaart. Hiermee verzoeken wij je de meterstand uiterlijk 31 december aan ons door te geven. In januari volgt de jaarafrekening.

  • De watermeter moet altijd toegankelijk zijn. Mocht er wat overheen gebouwd zijn, dan is het je eigen verantwoordelijkheid om de watermeter weer vrij te maken. Wij doen aan periodieke vervanging van de watermeters, op dat moment moeten wij bij de watermeter kunnen komen. Watermeters zijn namelijk 10 tot 15 jaar goed, daarna is de kans op defecten hoger. Ook moet je eens in de zoveel tijd je meterstand opnemen, om bijvoorbeeld uit te sluiten dat je een onzichtbare lekkage hebt.

  • Na ontvangst van de meterstanden in december verwerken en verzenden we in januari enkele duizenden jaarafrekeningen per week. Uiterlijk half februari zijn alle jaarafrekeningen verstuurd.