Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Bevroren waterleiding of watermeter. Wie bel je wanneer?

Tijdens de vorstperiode ineens geen water meer? Dan is er wellicht sprake van een bevroren binnenleiding of een bevroren/gescheurde watermeter. Ook als het weer dooit, kan het zijn dat er minder of geen water uit de kraan stroomt als gevolg hiervan.

Geen water door bevroren binnenleiding?

  • Komt er geen water uit de kraan, draai dan ter controle eerst het aftapkraantje bij de hoofdkraan open. Deze zit bij de watermeter.
  • Komt er wél water uit de aftapkraan, dan is het deel tot en met de hoofdkraan in orde en is de oorzaak van geen water (grote kans) een bevroren binnenleiding.
  • In dat geval dien je contact op te nemen met een installateur of een loodgieter.

Geen water door bevroren / gescheurde watermeter?
Komt er geen water uit de aftapkraan, dan is (ook) de watermeter en/of de aanvoerende leiding bevroren. Bel dan met onze Klantenservice. Dit nummer kun je ook bellen als de watermeter door de vorst al gescheurd is. De meter moet dan worden vervangen.

De eigenaar/huurder is zelf verantwoordelijk voor alle leidingen binnenshuis inclusief de watermeter, en dus ook voor eventuele schade hieraan. Niet alle inboedelverzekeringen dekken mogelijke schade. Bevriest de waterleiding of watermeter om een of andere reden toch nog, dan is het prettig een verzekering te hebben die de schade dekt. Kijk daarom op tijd na of dit het geval is.

Hoe voorkom ik dat mijn waterfilter/waterontharder bevriest?

Hoe voorkom ik dat mijn waterfilter/waterontharder bevriest in de winter
De belangrijkste oorzaak voor bevroren waterleidingen, watermeters en waterfilters/waterontharder is tocht. Dus zit je waterfilter/waterontharder op een plek waar het niet verwarmd is en waar het bovendien tocht, is dat het eerste dat je kunt verbeteren. Zorg dat de ruimte zoveel mogelijk tochtvrij is. Dat kan door tochtstrippen aan te brengen en kieren en scheuren te dichten.

Kan een bevroren waterfilter/waterontharder de oorzaak zijn dat ik geen water heb?
Ook een bevroren waterfilter/waterontharder kan ervoor zorgen dat je geen watertoevoer hebt. Het is erg aan te raden bij de installatie van de waterfilter/waterontharder te overleggen met de installateur wat de beste plaats is en daarbij ook na te denken of deze plaats in de winter met strenge vorst ook nog geschikt is. Wij kunnen in geval van bevriezing helaas niet helpen. Daarvoor kun je richten tot de leverancier of installateur.

Het is erg koud en ik heb geen stromend water
Het vriest en er komt geen water uit de kraan. Is mijn waterleiding bevroren of kan het ook mijn waterfilter/waterontharder zijn? Soms is het niet direct duidelijk. Een bevroren waterfilter/waterontharder kan de oorzaak zijn dat er geen water uit de kraan komt.

Hoe kom ik er achter of mijn waterfilter/waterontharder bevroren is?

  • Zet de aftapkraan open die bij de watermeter zit;
  • komt daar water uit dan is de waterleiding niet bevroren maar de meter of het filter.

Wat te doen bij een bevroren waterfilter/waterontharder
Een bevroren waterfilter/waterontharder is vervelend. We kunnen helaas geen tips geven over hoe deze te ontdooien. Er zit namelijk  elektronica in en dat betekent dat je bij de installateur of leverancier moet informeren wat je het beste kunt doen.

Condens bij de watermeter

Het kan voorkomen dat de waterleiding naar de watermeter toe vochtig of nat is. Dit komt met name voor in de koudere maanden. Dit is meestal condensvorming en geen lekkage. Zie ook dit filmpje

De condens wordt veroorzaakt door het temperatuurverschil tussen het koude drinkwater in de leiding en de warmere omgevingstemperatuur.

Tips om condens te voorkomen:

  • Vermijd tocht door kieren en naden te dichten.
  • Probeer de ruimte waar de watermeter zich bevindt te isoleren met cv-isolatie materiaal of noppenfolie. Wikkel de leiding hiermee in.