Skip to content Skip to navigation

U ontvangt uw jaarafrekening uiterlijk half februari. Heeft u uw meterstand nog niet doorgegeven? Doe dit dan zo snel mogelijk. Geeft u niets door, dan schatten wij uw verbruik.

Geef uw meterstand door

  • Gepubliceerd op 7 december 2020

De komende dagen ontvangen klanten van Waterbedrijf Groningen het verzoek om de watermeterstand door te geven. Via een brief of e-mail wordt u uitgenodigd de meterstand vóór 31 december door te geven. Aan de hand van de meterstand wordt uw jaarafrekening opgemaakt. En weet u of u geld terugkrijgt, of moet bijbetalen.

Geen brief of e-mail ontvangen?

Niet iedereen heeft een oproep gekregen. Als u de afgelopen maand verhuisd bent, dan is er al een jaarafrekening gemaakt. Ook klanten die de afgelopen weken een nieuwe watermeter hebben gekregen, ontvangen geen oproep. En klanten die geen watermeter hebben krijgen uiteraard geen oproep.

Waar geef ik mijn meterstand door?

Wanneer u een brief van ons heeft ontvangen kunt u via de volgende link uw meterstand doorgeven. Hou de opnamecode uit de brief en de meterstand bij de hand. Heeft u een e-mail ontvangen dan kunt op de link in de mail klikken om vervolgens uw watermeterstand door te geven. Uw opnamecode is al ingevuld.  U kunt uw meterstand ook telefonisch aan ons doorgeven via: 085-1309240. Ga naar meterstand doorgeven.

Hoe werkt het?

Bekijk onderstaande animatie voor antwoorden op vragen als:

  • Waar geef ik mijn meterstand door?
  • Waar zit mijn watermeter?
  • Welke informatie heb ik nodig voor het doorgeven van de meterstand?

Of kijk bij de antwoorden op de veelgestelde vragen.

Bekijk video: meterstand doorgeven bij Waterbedrijf Groningen

Jaarlijks ontvangt u in december het verzoek uw meterstand door te geven. Bekijk hieronder het instructiefilmpje hoe dit in zijn werk gaat:

filmpje meterstanden opnemen

Het bovenste gedeelte van de watermeter kunt u 180 graden naar links of rechts draaien om de stand goed te kunnen aflezen.
Kunt u desondanks de stand niet aflezen? Neem dan voor advies contact op met onze klantenservice (tijdens kantooruren 050-368 86 88).

Wanneer wij geen meterstand hebben ontvangen voor de jaarafrekening, zijn wij genoodzaakt de meterstand te schatten. Wijkt de huidige meterstand erg af van deze geschatte meterstand, dan maken wij een tussenafrekening op. U kunt contact opnemen via het contactformulier. Daar kunt u een foto toevoegen van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:

  • Aantal personen woonachtig op het adres

Zo kunnen wij beoordelen of de huidige meterstand in de lijn der verwachting ligt en of er wel of geen tussenafrekening opgemaakt moet worden.

In december ontvangt u per e-mail of per post van ons een meterstandkaart. Hiermee verzoeken wij u de meterstand uiterlijk 31 december aan ons door te geven.

Na ontvangst van de meterstanden in december verwerken en verzenden we in januari enkele duizenden jaarafrekeningen per week. Uiterlijk half februari zijn alle jaarafrekeningen verstuurd.

Het kan voorkomen dat de waterleiding naar de watermeter toe vochtig of nat is. Dit komt met name voor in de koudere maanden. Dit is meestal condensvorming en geen lekkage. Zie ook dit filmpje

De condens wordt veroorzaakt door het temperatuurverschil tussen het koude drinkwater in de leiding en de warmere omgevingstemperatuur.
Tips om condens te voorkomen:

  • vermijd tocht door kieren en naden te dichten
  •  Probeer de ruimte waar de watermeter zich bevindt te isoleren met cv-isolatie materiaal of noppenfolie. Wikkel de leiding hiermee in.

Elk pand of huis heeft een watermeter, tenzij het technisch niet mogelijk is:
– als de binnenleidingen zo met elkaar verweven zijn dat de panden niet apart zijn te ‘bemeteren’;
– als een flat een centrale warmwatervoorziening heeft. We plaatsen dan één centrale meter voor de gehele flat en rekenen collectief af met de woningbouwvereniging of met de vereniging van eigenaren.

Als het niet mogelijk is om apart te bemeteren wordt het waterverbruik afgerekend volgens het onbemeterd tarief.

De watermeter zit meestal daar waar de waterleiding het huis binnenkomt. U vindt hem in de meterput bij de voor- of achterdeur, in de meterkast of in de kelder. In flatgebouwen is de meter soms te vinden in één ruimte met meerdere meters.

 

Als u twijfelt aan de nauwkeurigheid van de meetwaarden, dan kunt u de watermeter laten ijken ‘op kosten van ongelijk’. Met andere woorden, u betaalt eerst zelf de kosten en als blijkt dat de meter de standen niet juist aangeeft, krijgt u de kosten terug. Er vindt dan een verrekening met de watergelden plaats. De meter gaat in zo’n situatie voor controle naar een onafhankelijke meterherstelwerkplaats.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief. U kunt zich ook aanmelden via Mijn waterbedrijf.