Geef uw meterstand door
De komende dagen ontvangen klanten van Waterbedrijf Groningen per brief of per e-mail het verzoek om de watermeterstand door te geven.
Aan de hand van uw meterstand maken wij de jaarafrekening voor u op. Zo zorgen wij ervoor dat u betaalt voor wat u daadwerkelijk verbruikt. Niet meer en niet minder. Graag ontvangen wij uw meterstand dan ook vóór 31 december 2022. Dan kunnen wij snel voor u aan de slag.
Waar geef ik mijn meterstand door?
Wanneer u een brief van ons heeft ontvangen kunt u op deze via deze link uw meterstand doorgeven. Houd de opnamecode uit de brief en de meterstand bij de hand. Heeft u een e-mail ontvangen? Dan kunt op de link in de mail klikken om vervolgens uw watermeterstand door te geven. Uw opnamecode is dan al ingevuld. U kunt uw meterstand ook telefonisch aan ons doorgeven via: 085-1309240.
Hoe werkt het?
Bekijk onderstaande animatie voor antwoorden op vragen als:
- Waar geef ik mijn meterstand door?
- Waar zit mijn watermeter?
- Welke informatie heb ik nodig voor het doorgeven van de meterstand?
Of kijk bij de antwoorden op de veelgestelde vragen.
Bekijk video: meterstand doorgeven bij Waterbedrijf Groningen
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik mijn meterstand doorgeven?
Jaarlijks ontvangt u in december het verzoek uw meterstand door te geven. Bekijk hieronder het instructiefilmpje hoe dit in zijn werk gaat:
Hoe lees ik de meterstand af?
Het bovenste gedeelte van de watermeter kunt u 180 graden naar links of rechts draaien om de stand goed te kunnen aflezen.
Kunt u desondanks de stand niet aflezen? Neem dan voor advies contact op met onze klantenservice (tijdens kantooruren 050-368 86 88).
Ik heb een verkeerde meterstand doorgegeven, wat nu?
Verkeerde meterstand bij aanmelding
U kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Daar kunt u ook een foto toevoegen van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht. Heeft u geen foto van de meterstand per die datum, stuur dan een foto toe van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:
- Datum van sleuteloverdracht
- Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
- Het aantal personen woonachtig op het adres
Wij zullen deze gegevens zo spoedig mogelijk verwerken.
Verkeerde meterstand bij afmelding
U kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Daar kunt u eventueel ook een foto toevoegen van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht.
- Datum van sleuteloverdracht
- Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
- Het aantal personen woonachtig op het adres
Wanneer er al een eindafrekening is opgemaakt, zullen wij een correctie van de eindafrekening maken met de juiste meterstand.
Verkeerde meterstand bij jaarafrekening
Wij maken op dit moment geen correctie meer van de jaarafrekening. Wij zullen een tussenafrekening opmaken wanneer de huidige meterstand erg afwijkt van de gebruikte meterstand. U kunt contact opnemen via het contactformulier. Daar kunt u een foto toevoegen van de huidige meterstand. Wij maken dan een tussenafrekening op met deze meterstand.
Ik heb mijn meterstand te laat doorgegeven, wat nu?
Wanneer wij geen meterstand hebben ontvangen voor de jaarafrekening, zijn wij genoodzaakt de meterstand te schatten. Wijkt de huidige meterstand erg af van deze geschatte meterstand, dan maken wij een tussenafrekening op. U kunt contact opnemen via het contactformulier. Daar kunt u een foto toevoegen van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:
- Aantal personen woonachtig op het adres
Zo kunnen wij beoordelen of de huidige meterstand in de lijn der verwachting ligt en of er wel of geen tussenafrekening opgemaakt moet worden.
Dooi en uw waterleiding
Als het na een periode van strenge vorst gaat dooien is het verstandig extra te letten op mogelijke waterlekken in huis. Controleer vooral onverwarmde vertrekken en vergeet de buitenkraan daarbij niet. Leidingen en kranen kunnen alsnog gaan lekken als deze zijn ontdooit. Vooral in niet bewoonde delen van huizen of huizen waarvan de bewoners met vakantie zijn, kan er onzichtbare schade zijn.
Om zeker te zijn dat u geen verborgen lekkage heeft in de drinkwaterinstallatie kunt u de watermeterstand voor het slapengaan opnemen. Herhaal dit ’s ochtends ook. Als er verbruik is zonder dat er een kraan heeft opengestaan, dan kan het zijn dat er ergens een verborgen lek is. Belt u dan met uw loodgieter of installateur.
Tips om schade zoveel mogelijk te voorkomen
- Tip 1: Hou de watermeter in de gaten. Loopt die langzaam of snel terwijl er op dat moment nergens water wordt getapt? Dan kan er mogelijk een onzichtbaar lek zijn.
- Tip 2: Luister heel scherp naar het geluid van ‘vallend’ water in de vorm van geruis of gedrup.
- Tip 3: Heeft u een lekkage gevonden, sluit dan de hoofdkraan weer om verdere schade te voorkomen en bel een loodgieter of installateur.
- Tip 4: Is er een kans dat water in elektrische apparaten is gekomen, trek dan de stekker eruit. Elektrische installaties waarin al water is gelekt mogen pas na grondige droging weer worden gebruikt en uitsluitend na controle door een elektricien.
- Tip 5: Meld waterschade direct bij uw verzekeraar
- Tip 6: Ziet u ergens buiten ineens water uit de grond komen? Bel dan Waterbedrijf Groningen via (050) 368 86 88.
Wanneer komt de jaarafrekening?
Na ontvangst van de meterstanden in december verwerken en verzenden we in januari enkele duizenden jaarafrekeningen per week. Uiterlijk half februari zijn alle jaarafrekeningen verstuurd.
Condens bij uw watermeter?
Het kan voorkomen dat de waterleiding naar de watermeter toe vochtig of nat is. Dit komt met name voor in de koudere maanden. Dit is meestal condensvorming en geen lekkage. Zie ook dit filmpje
De condens wordt veroorzaakt door het temperatuurverschil tussen het koude drinkwater in de leiding en de warmere omgevingstemperatuur.
Tips om condens te voorkomen:
- vermijd tocht door kieren en naden te dichten
- Probeer de ruimte waar de watermeter zich bevindt te isoleren met cv-isolatie materiaal of noppenfolie. Wikkel de leiding hiermee in.