Geef uw meterstand door!
De komende dagen ontvangen zo’n 260.000 klanten van Waterbedrijf Groningen het verzoek om de meterstand door te geven. Via een brief of e-mail wordt u uitgenodigd de meterstand vòòr 31 december door te geven. Aan de hand van de meterstand wordt uw jaarafrekening opgemaakt. En weet u of u geld terugkrijgt, of moet bijbetalen.
Geen brief of e-mail ontvangen?
Niet iedereen heeft een oproep gekregen. Als u de afgelopen maand verhuisd bent, dan is er al een jaarafrekening gemaakt. Ook klanten die de afgelopen weken een nieuwe watermeter hebben gekregen, ontvangen geen oproep. En klanten die geen watermeter hebben krijgen uiteraard geen oproep.
Waar geef ik mijn meterstand door?
Wanneer u een brief van ons heeft ontvangen kunt u via de volgende link uw meterstand doorgeven. Hou de opnamecode uit de brief en de meterstand bij de hand. Heeft u een e-mail ontvangen dan kunt op de link in de mail klikken om vervolgens u stand door te geven. Uw opnamecode is al ingevuld. U kunt uw meterstand ook telefonisch aan ons doorgeven via: 085 – 1309240.
Hoe geef ik de watermeterstand door?
Bekijk onderstaande animatie voor antwoorden op vragen als:
– Waar geef ik mijn meterstand door?
– Waar zit mijn watermeter?
– Welke informatie heb ik nodig voor het doorgeven van de meterstand?
Of kijk bij de antwoorden op de veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen
-
Ieder pand of huis heeft een watermeter, tenzij het technisch niet mogelijk is:
- als de binnenleidingen zo met elkaar verweven zijn dat de panden niet apart zijn te ‘bemeteren’;
- als een flat een centrale warmwatervoorziening heeft. We plaatsen dan één centrale meter voor de gehele flat en rekenen collectief af met de woningbouwvereniging of met de vereniging van eigenaren.
- Als het niet mogelijk is om apart te bemeteren wordt het waterverbruik afgerekend volgens het onbemeterd tarief.
-
Jaarlijks ontvang je in december een verzoek van ons om je meterstand door te geven. Bekijk in dit instructiefilmpje hoe dit in zijn werk gaat: filmpje meterstanden opnemen
Ben je verhuisd en wil je de meterstand doorgeven? Klik dan hier.
-
Als je ons de meterstand doorgeeft, hebben we alleen de zwart-witte cijfers nodig. De rode cijfers hoef je niet door te geven.
Je kunt het bovenste gedeelte van de watermeter ongeveer 80 graden naar links of rechts draaien, zodat je de stand goed kunt aflezen.
Kun je de stand niet goed aflezen door bijvoorbeeld condens? Neem dan voor advies contact op met onze Klantenservice via 050-368 86 88 of mail een foto van je watermeter naar meterstand@waterbedrijfgroningen.nl.
-
Verkeerde meterstand bij aanmelding
Je kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Voeg een foto toe van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht. Heb je geen foto van de meterstand per die datum, stuur dan een foto toe van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:- Datum van sleuteloverdracht
- Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
- Het aantal personen woonachtig op het adres
Wij zullen deze gegevens zo spoedig mogelijk verwerken.
Verkeerde meterstand bij afmelding
Je kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Voeg een foto toe van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht.- Datum van sleuteloverdracht
- Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
- Het aantal personen woonachtig op het adres
Wanneer er al een eindafrekening is opgemaakt, zullen wij een correctie van de eindafrekening maken met de juiste meterstand.
Verkeerde meterstand bij jaarafrekening
Wij zullen een correctie of tussenafrekening opmaken wanneer de huidige meterstand erg afwijkt van de gebruikte meterstand. Je kunt een foto van de juiste meterstand mailen naar meterstand@waterbedrijfgroningen.nl -
Wanneer wij geen meterstand hebben ontvangen voor de jaarafrekening, zijn wij genoodzaakt de meterstand te schatten. Wijkt de huidige meterstand erg af van deze geschatte meterstand, dan maken wij een correctie op de jaarafrekening of tussenafrekening op. Je kunt contact opnemen via het contactformulier. Voeg een foto van de huidige meterstand toe. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:
- Aantal personen woonachtig op het adres
Zo kunnen wij beoordelen of de huidige meterstand in de lijn der verwachting ligt en of er wel of geen correctie of tussenafrekening opgemaakt moet worden.
-
Nee, er zijn op dit moment geen slimme meters beschikbaar bij Waterbedrijf Groningen.
-
Doordat de watermeter zich vaak op een plaats bevindt die slecht geïsoleerd is, kan het voorkomen dat er druppelvorming ontstaat op de watermeter en/of de waterleiding. Zie ook dit filmpje
Om te beoordelen of het lekkage betreft kun je de leiding droogmaken met een oude handdoek. Komen er na verloop van tijd langzaam weer druppels op de meter/leiding? Dan betreft het condens. In geval van lekkage begint het direct weer op één plek te druppen, vaak bij de koppelingen. Indien dit het geval is kun je telefonisch contact met ons opnemen via 050-368 8688.
-
De watermeter wordt geplaatst om je waterverbruik te registeren. Zodat je niet meer betaalt dan dat je daadwerkelijk verbruikt. Op basis van de meterstand wordt je waterverbruik berekend en ontvang je de nota.
-
In december ontvang je per e-mail of per post van ons een opnameverzoek. Hiermee verzoeken wij je de watermeterstand uiterlijk 31 december aan ons door te geven. De jaarafrekening ontvang je in januari of februari.
-
Als je denkt dat de meetwaarden niet kloppen, kun je de watermeter laten controleren. Dit heet ‘ijken op kosten van ongelijk’. Dat betekent: je betaalt eerst zelf. Blijkt dat de meter niet goed meet? Dan krijg je het geld terug. We verrekenen dit met een tussenafrekening. De meter gaat voor controle naar een onafhankelijke werkplaats.