Navigatie overslaan

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Geef uw meterstand door!

De komende dagen ontvangen zo’n 260.000 klanten van Waterbedrijf Groningen het verzoek om de meterstand door te geven. Via een brief of e-mail wordt u uitgenodigd de meterstand vòòr 31 december door te geven. Aan de hand van de meterstand wordt uw jaarafrekening opgemaakt. En weet u of u geld terugkrijgt, of moet bijbetalen.

Geen brief of e-mail ontvangen?

Niet iedereen heeft een oproep gekregen. Als u de afgelopen maand verhuisd bent, dan is er al een jaarafrekening gemaakt. Ook klanten die de afgelopen weken een nieuwe watermeter hebben gekregen, ontvangen geen oproep. En klanten die geen watermeter hebben krijgen uiteraard geen oproep.

Waar geef ik mijn meterstand door?

Wanneer u een brief van ons heeft ontvangen kunt u via de volgende link uw meterstand doorgeven. Hou de opnamecode uit de brief en de meterstand bij de hand. Heeft u een e-mail ontvangen dan kunt op de link in de mail klikken om vervolgens u stand door te geven. Uw opnamecode is al ingevuld.  U kunt uw meterstand ook telefonisch aan ons doorgeven via: 085 – 1309240.

Hoe geef ik de watermeterstand door?

Bekijk onderstaande animatie voor antwoorden op vragen als:
– Waar geef ik mijn meterstand door?
– Waar zit mijn watermeter?
– Welke informatie heb ik nodig voor het doorgeven van de meterstand?

Of kijk bij de antwoorden op de veelgestelde vragen.

Hoe geef ik de watermeterstand door?

Veelgestelde vragen

  • Ieder pand of huis heeft een watermeter, tenzij het technisch niet mogelijk is:

    • als de binnenleidingen zo met elkaar verweven zijn dat de panden niet apart zijn te ‘bemeteren’;
    • als een flat een centrale warmwatervoorziening heeft. We plaatsen dan één centrale meter voor de gehele flat en rekenen collectief af met de woningbouwvereniging of met de vereniging van eigenaren.
    • Als het niet mogelijk is om apart te bemeteren wordt het waterverbruik afgerekend volgens het onbemeterd tarief.
  • Jaarlijks ontvang je in december een verzoek van ons om je meterstand door te geven. Bekijk in dit instructiefilmpje hoe dit in zijn werk gaat: filmpje meterstanden opnemen

    Ben je verhuisd en wil je de meterstand doorgeven? Klik dan hier.

  • Het bovenste gedeelte van de watermeter kun je 80 graden naar links of rechts draaien om de stand goed te kunnen aflezen.
    Kun je desondanks de stand niet aflezen? Neem dan voor advies contact op met onze Kantenservice via 050-368 86 88.

  • Verkeerde meterstand bij aanmelding
    Je kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Daar kun je ook een foto toevoegen van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht. Heb je geen foto van de meterstand per die datum, stuur dan een foto toe van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:

    • Datum van sleuteloverdracht
    • Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
    • Het aantal personen woonachtig op het adres

    Wij zullen deze gegevens zo spoedig mogelijk verwerken.

    Verkeerde meterstand bij afmelding
    Je kunt contact opnemen via ons contactformulier of bellen met de klantenservice (050 368 86 88). Daar kun je eventueel ook een foto toevoegen van de meterstand per de datum van sleuteloverdracht.

    • Datum van sleuteloverdracht
    • Meterstand per de datum van sleuteloverdracht
    • Het aantal personen woonachtig op het adres

    Wanneer er al een eindafrekening is opgemaakt, zullen wij een correctie van de eindafrekening maken met de juiste meterstand.

    Verkeerde meterstand bij jaarafrekening
    Wij zullen een tussenafrekening opmaken wanneer de huidige meterstand erg afwijkt van de gebruikte meterstand. Je kunt contact opnemen via het contactformulier. Daar kun je een foto toevoegen van de huidige meterstand. Wij maken dan een tussenafrekening op met deze meterstand.

  • Wanneer wij geen meterstand hebben ontvangen voor de jaarafrekening, zijn wij genoodzaakt de meterstand te schatten. Wijkt de huidige meterstand erg af van deze geschatte meterstand, dan maken wij een tussenafrekening op. Je kunt contact opnemen via het contactformulier. Daar kun je een foto toevoegen van de huidige meterstand. Voeg daarnaast de volgende informatie toe:

    • Aantal personen woonachtig op het adres

    Zo kunnen wij beoordelen of de huidige meterstand in de lijn der verwachting ligt en of er wel of geen tussenafrekening opgemaakt moet worden.

  • Nee, er zijn op dit moment geen slimme meters beschikbaar bij Waterbedrijf Groningen.

  • Doordat de watermeter zich vaak op een plaats bevindt die slecht geïsoleerd is, kan het voorkomen dat er druppelvorming ontstaat op de watermeter en/of de waterleiding. Zie ook dit filmpje

    Om te beoordelen of het lekkage betreft kun je de leiding droogmaken met een oude handdoek. Komen er na verloop van tijd langzaam weer druppels op de meter/leiding? Dan betreft het condens. In geval van lekkage begint het direct weer op één plek te druppen, vaak bij de koppelingen. Indien dit het geval is kun je telefonisch contact met ons opnemen via 050-368 8688.

  • De watermeter wordt geplaatst om je waterverbruik te registeren. Zodat je niet meer betaalt dan dat je daadwerkelijk verbruikt. Op basis van de meterstand wordt je waterverbruik berekend en ontvang je de nota.

  • In december ontvang je per e-mail of per post van ons een meterstandkaart. Hiermee verzoeken wij je de meterstand uiterlijk 31 december aan ons door te geven. In januari volgt de jaarafrekening.

  • Als je twijfelt aan de nauwkeurigheid van de meetwaarden, dan kunt je de watermeter laten ijken ‘op kosten van ongelijk’. Met andere woorden, je betaalt eerst zelf de kosten en als blijkt dat de meter de standen niet juist aangeeft, krijg je de kosten terug. Er vindt dan een verrekening met de watergelden plaats. De meter gaat in zo’n situatie voor controle naar een onafhankelijke meterherstelwerkplaats.